Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

l^^gogiigiignBBBIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

l^^gogiigiignBBBIS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder redactie van Geertje Otten

St. Michael (I)

Amsterdam heeft een nieuwe attractie. Vorige week opende de vermaarde Britse warenhuisketen Marks & Spencer haar eerste Nederlandse vestiging. Sindsdien is het er dringen geblazen. De belangstellenden stromen van heinde en ver toe. Op centraal station Amsterdam ziet het tenminste groen van de plastic tassen waarin Marks & Spencer haar waar stopt.

De metersbrede etalages van het pand aan de Kalverstraat maken er geen geheim van dat het gaat om een winkel met puur Britse wortels. Ruitrokken, rozenzeepjes, bloemetjesgordijnen en ingrediënten voor een onvervalste "high-tea": precies wat een ieder van een zaak die het in het "Engelse" haar kracht zoekt, zal verwachten. twee etages, met elkaar verbonden door roltrappen. Want wat is een warenhuis zonder rollende trappen? Er zullen weinig Nederlanders zijn die nog scherpe herinneringen hebben aan de winkelervaringen uit hun prille kinderjaren. Het leed van het uitzichtloze kleren kijken en passen is na een paar uur wel weer naar de achtergrond verdrongen. Na een jaar weet je er niets meer van. Eén attractie is velen ongetwijfeld bijgebleven: de roltrap bij Vroom & Dreesmann. ; Eindeloos op en neer glijden, zonder • zelf iets anders te hoeven doen dan op het laatste moment, maar net op tijd, van de trap af te springen. De 'verkeersregels' op zo'n trap blijven overigens moeilijk te doorgronden. Wie snel voort wil, moet daar links alle ruimte voor krijgen. Probeer dat echter maar eens, ; als je voorgangers al ruim voorzien zijn van boodschappentassen. Zó breed zijn Het warenhuis heeft een parterre en die trappen nu ook weer niet.

St. Michael (II)

Het is -uiteraard- bij Marks & Spencer al Groot-Brittannië wat de klok slaat. Dat is tenslotte de formule waarvoor deze gigantische warenhuisketen (685 winkels 'all over the world') heeft gekozen. Britten die naar het vasteland zijn uitgeweken, zullen zich er ongetwijfeld een beetje thuis voelen, al is de omvang van de Amsterdamse vestiging betrekkelijk gering. Voor toeristen die hun hart verloren aan het Verenigd Koninkrijk vervult zo'n winkel een omgekeerde functie. Lekker zwijmelen over de voorbije periode in 'good old England'.

Wie het winkelpersoneel een vraag voorlegt, loopt op dit moment een bepaald risico. Marks & Spencer hecht erg veel waarde aan de sfeer in de winkel. Daarom lopen er behoorlijk wat echte Britten rond om het Nederlandse personeel in de bedrijfscultuur in te wijden. Met als gevolg dat de dame achter de kassa op de levensmiddelenafdeling vriendelijk vraagt om het bedrag van „five guilders fifty, please". Dat kan even schrikken zijn als je er niet op bedacht was. Dan is het buitengewoon handig, dat er boven de kassa zo'n digitaal schermpje zit, waar met rode koeieletters "f 5,50" op verschijnt. !

Bij Marks & Spencer worden overigens uitsluitend spullen met een huismerk verkocht, net zoals dat bij de HEMA gebeurt, eigenlijk. Dames- en herenkleding, koekjes, cosmetica en schoenen: alles is voorzien van de naam "St. Michael". Dit merk bestaat als sinds 1884, toen de heren Michael Marks en Tom Spencer besloten met vereende krachten waren te gaan verkopen. De artikelen komen overal vandaan; dat ; wordt er ook gewoon bij vermeld. De 't ene trui is "made in Great Brittain", een ander komt uit Hongkong, een volgend • kledingstuk wordt weer in Duitsland ge- • maakt.

De Britten zijn trots op hun Marks & Spencer. Voor hen vervult de winkelke- : ten in zekere zin een soort HEMA-functie, maar dan wat sterker. Half Nederland slaat zijn ondergoed, nachtkleding en baby-spullen bij de HEMA in, maar niemand laat zich daar echt op voorstaan. Daarvoor is deze winkel waarschijnlijk te gewoontjes. Britten zijn er echter trots op om kleren van het merk St. Michael te dragen. Met enige overdrijving gesproken bestaat er voor hen als ze op zoek zijn naar een nieuwe lamswollen trui, een overhemd of een aanvulling op de kindergarderobe maar één adres. U raadt het al.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 november 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

l^^gogiigiignBBBIS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 november 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's