Orthodoxe Chabad-joden verwachten Messias spoedig
Rabbijn roept op komst te bespoedigen door goede werken
TEL AVIV (DPA) - In Kfar Chabad, een plaatsje in de buurt van Tel Aviv, waar aanhangers van de ultra-orthodoxe Chabad-beweging wonen, heerst opwinding. Zelfs in het kindertehuis bereidt men zich met gezangen, het verrichten van goede daden en gebeden voor op een grote gebeurtenis. De Messias, de verlosser van de mensheid, zal zeer spoedig komen, zegt men.
Mogelijk zal hij al in september in Jeruzalem verschijnen en van de Olijfberg verkondigen dat de tijd van verlossing is gekomen. Dan zal niet alleen vrede tussen de joden en de wereld heersen, maar zal ook het allang vergane joodse koninkrijk opnieuw schitteren en zullen de doden opstaan.
Pseudo-Messias
Zelfs orthodoxe joodse theologen vinden de voorspelling „onzin en zwarte magie". De meeste Israëliërs negeren haar. Maar niet alleen in Kfar Chabad denken de ongeveer 100.000 aanhangers van de Chabadbeweging de "Pa'ame Mashiah", de voetstappen van de Messias, te horen. Waar ze ook wonen, overal is volgens het tijdschrift "Jerusalem Report" onder hen de opwinding te merken. Deze brak een jaar geleden uit, toen de geestelijk leider van de beweging, de 90-jarige rabbijn Menachem Mendel Schneerson, vanuit zijn huis in de Newyorkse wijk Brooklyn de komst van de verlosser aankondigde.
Schneerson riep in augustus 1990 de joden op de komst van de verlosser met goede werken en gebed te bespoedigen. Angstige Israëliërs stelde hij twee weken na de inval van Irak in Koeweit gerust. Hun kon niets overkomen, omdat de joden „onder bescherming van God" staan. Bovendien voorspelde hij dat de Golfoorlog, die pas vijf maanden later zou uitbreken, op de dag van het Purimfeest zou eindigen. Schneerson kreeg bijna gelijk. Weliswaar werd de joodse staat door 39 raketten getroffen, maar slechts één Israëliër werd gedood. Bovendien eindigde de Golfoorlog inderdaad precies op het Purimfeest.
Het is daarom geen wonder dat heel wat aanhangers van de uit de zeventiende eeuw stammende Chabad-beweging (Hebreeuwse afkorting voor wijsheid, kennis en begrip) in het geheim Schneerson zelf voor de Messias houden. Ook al liet deze in april weten dat zijn pogingen de verlosser „naar de aarde te bidden" waren mislukt. „Ik heb gedaan wat ik kon, nu moeten jullie alles in het werk stellen", zei de rabbijn tot zijn aanhangers.
Rijke beweging
Hoewel de Chabad-beweging betrekkelijk klein is, heeft zij in de joodse wereld en in Israël veel invloed. Veel mensen zijn in het geheim aanhanger van deze beweging, zoals rijke diamanthandelaren in New York. Ook Israëlische politici leunen telkens weer tegen Schneerson aan, die in tegenstelling tot andere ultraorthodoxe joden de staat Israël erkent. Maar hij wil zijn huis ten oosten van Tel Aviv (een replica van zijn woning in New York) pas na de komst van de Messias betrekken. Zowel de uiterst rechtse Ariel Sharon als de socialist Shimon Peres vroeg in het verleden aan de rabbijn advies over religieuze zaken.
In de verkiezingsstrijd van 1988 ondersteunde Schneerson openlijk de ultra-orthodoxe "Agudat Israël". En vorig jaar gaf hij de rechtse premier Yitzhak Sjamir zijn zegen voor een coalitie met de ultra-orthodoxen. Maar de woorden die Schneerson toen sprak („Wat mij betreft zal Sjamir regeren, totdat de Messias komt") lijken toen een dubbele bodem te hebben gehad.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 augustus 1991
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 augustus 1991
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's