Taxichauffeurs voeren actie in Amsterdam
Totale boycot op „tactisch ogenblik"
AMSTERDAM - Ruim 200 taxi's hadden zich gisteren op het Museumplein in Amsterdam verzameld naar aanleiding van een oproep van de „groep van verontruste taxichauffeurs". Daaronder bevinden zich, naast veel Amsterdamse chauffeurs, ook mensen uit Rotterdam en Utrecht die sympathiseren met hun collega's in de hoofdstad.
Aanleiding tot de actie is de nieuwe Wet Personenvervoer, waardoor het Amsterdamse taxi's wel is toegestaan om passagiers naar de luchthaven te vervoeren, terwijl het meenenem van een retourvrachtje verboden is, omdat dat is voorbehouden aan de chauffeurs van de regio Amstel en Meerlanden. Schiphol behoort in het kader van de nieuwe wet niet langer tot het Amsterdamse vergunningengebied.
Volgens de woordvoerder van de verontruste groep, L. Luts, worden er op dit moment nog wel passagiers naar de luchthaven Schiphol vervoerd. Men wacht op een „tactisch juist ogenblik" om over te gaan tot een totale boycot.
Het taxivervoer in Amsterdam lag gisteren tussen 12 uur en half 1 even stil in verband met de acties.
Volgens woordvoerder Luts moet het juiste moment voor de actie worden afgewacht zodat sprake kan zijn van een daadwerkelijke verrassing. Wanneer het „tactisch juiste ogenblik" is aangebroken kon hij gisteren niet meedelen. Via de taximobilofoon zal het tijdstip worden bekendgemaakt.
Luts riep de op het Museumplein toegestroomde taxichauffeurs op om op het „tactische" tijdstip geen passagiers meer vanaf de hoofdstad naar de luchthaven Schiphol te vervoeren. Taxichauffeurs vanuit de regio Amstel- en Meerlanden moeten daarnaast van de vrije trambaan geweerd worden. „Ga gewoon stapvoets voor de buitentaxi rijden en gebruik vooral geen geweld", raadde Luts de Amsterdamse chauffeurs aan.
Zondag verstuurde de groep verontruste taxichauffeurs een brief aan de grote hotels in de hoofdstad waarin die werden opgeroepen geen taxi's van buiten de regio voor hotelgasten te bestellen. „Wanneer de Amsterdamse hotels zich niet aan deze oproep houden, dan zullen we ze ook moeten boycotten", aldus Luts.
Niet solidair
Voorzitter W. Schopman van de FNV-Amsterdam had bij de groep verontruste taxichauffeurs spreektijd gevraagd om enkele woorden van solidariteit uit te spreken. De FNV'er werd echter geweigerd, omdat de groep zich volgens Luts onafhankelijk van wie dan ook wil opstellen. Schopman denkt dat het iets anders ligt. „Bijna alle taxichauffeurs van het vervoersgebied Amstel- en Meerlanden zijn lid van de bond, terwijl slechts de helft van de Amsterdame collega's zich bij ons heeft aangesloten. We kunnen ons volgens de Amsterdammers niet solidair verklaren", aldus Schopman.
Luts uitte tijdens de bijeenkomst vooral kritiek op de luchthaven Schiphol. „De situatie is nu zo dat binnen twee en een halve maand de zaak politiek opgelost kan zijn. Tot grote ergernis wordt toch geconstateerd dat Schiphol de Amstel- en Meerianders steeds meer exploitatiemogelijkheden biedt. Zij beschikken onder meer over een eigen taxibalie. Daarnaast wordt het reguliere taxibe stand van deze ondernemers Schiphol voortdurend uitgebreid". op
Volgens de luchthaven Schiphol is de taxibalie op Schiphol slechts een coördinatiepunt. Bij de balie kunnen uitsluitend taxi's besteld worden voor passagiers voor wie van te voren, bij voorbeeld door een bedrijf, vervoer is geregeld. Gewone aankomende passagiers kunnen bij de balie geen taxi bestellen, maar worden naar de standplaats van de Schipholtaxi's verwezen, aldus een woordvoerder van de luchthaven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 1990
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 1990
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's