Al het mooie van ds. Kok is onder de aandacht gebracht
ALBLASSERDAM - In het RD van woensdag 25 juli was een uitvoerige bespreking opgenomen van het boek van Rik Valkenburg over ds. R. Kok, getiteld "Wie was ds. R. Kok eigenlijk?". De heer G. Roos, die zijn sympathie in zijn schrijven met betrekking tot ds. Kok niet onder stoelen of banken steekt, meende er goed aan te doen om al het mooie wat er over ds. Kok maar te schrijven is, onder de aandacht van het lezerspubliek van het RD te brengen.
In de korte plaatsruimte die mij ter beschikking staat in dit blad, wil ik alleen het voornaamste maar even vermelden waarom het uiteindelijk toch wel tot een schorsing van ds. Kok heeft moeten komen.
De heer Roos merkt op dat te vrezen is dat na veertig jaar de sympathie of antipathie, het voor of tegen ds. Kok, bij tal van mensen slechts op een oppervlakkige kennisname van de feiten en gevoelens berust. Naar zijn weten verscheen er nooit een objectieve studie. Een studie die in de eerste plaats onpartijdig alle met deze kwestie te maken hebbende feiten op een rij zou moeten zetten. Dit zou moeten gebeuren op basis van notulen, acta en de immers ook bestaande niet-kerkelijk geijkte verslagen. Het zou gepaard moeten gaan met een grondige analyse van de opvattingen van ds. Kok, aan de hand van de van hem bewaarde preken en publikaties.
Notulen
Het boek van dr. C. Steenblok over "De bestaansgrond der gemeenten" laat ik nu maar rusten. Ik meen dat daar wel genoeg documentatie in is te vinden. Alleen wil ik de lezers even laten weten dat altijd de notulen van de kerkelijke vergaderingen die rondom de preken, de geschriften en dus de leer van ds. Kok zijn gehouden, nog in mijn bezit zijn.
Op de classicale vergadering die te Barneveld is gehouden op 1 juni 1948, was ik zelf aanwezig. Op deze classicale vergadering zijn maar even veertien punten van bezwaar tegen de prediking en de geschriften van ds. Kok ingebracht. Ik noem maar even de voornaamste punten als:
dat de hel de plaats zou zijn waar niet gewerkt behoeft te worden. Dat zou verschrikkelijk zijn, daar men dan nooit meer enige nuttige bezigheid zou kunnen verrichten, om dan eeuwig door de verveling van de ledigheid gekweld te worden. (Zie "De ontwaakte Boaz", blz. 5,26).
De classis sprak hierover uit dat Gods Woord ons zegt, dat de hel de plaats is waar de verdoemden eeuwig de volle toorn Gods zullen dragen in het vuur, dat niet zal worden uitgeblust, waar wening zal zijn en knersing der tanden.
Verder moest ds. Kok (ik kan het maar aanstippen) openlijk herroepen, dat er tot op de dag van heden twee wegen naar de hemel zijn, en de weg van het Verbond der Werken nog toegankelijk is. Hier staat geen bord met het opschrift: Verboden toegang. ("Zo grote Zaligheid", blz.27).
De classis heeft bezwaar gemaakt tegen het boek "Dierbare beloften voor goddelozen" (blz. 8), waar te lezen is: „dat wij allen op weg zijn naar de hemel". Op blz. 37 van dit boek is te lezen: „Was er geen verkiezing, dan werd niet één mens zalig, al had de Heere Jezus de zaligheid verdiend". In hetzelfde boek is ook te lezen op blz.8: „Ik kan, zegt de Heere, geen mensen zalig maken die het nog met hun godsdienst kunnen stellen". De classis sprak daartegenover uit: Dat God doden zalig maakt, vijanden met Zich verzoent, en zoals onder meer uit de bekering van Paulus blijkt, mensen die het wel met hun godsdienst kunnen stellen, redt van het eeuwig verderf.
Ds. Kok moest verder terugnemen dat: „de Zone Gods niet wilde zondigen. Hij wilde Zijn menselijke natuur die kon zondigen, voor de zonde bewaren als Borg en Zaligmaker voor Zijn volk".
Voor jonge mensen
Ik zal al wel te veel plaatsruimte hebben ingenomen, maar ik meende deze feiten voor de jonge mensen die deze strijd niet meegemaakt hebben niet te mogen verzwijgen. Het is niet uit haat tegen ds. Kok dat ik dit schrijf, maar omdat ik niet toe kan laten dat er een geheel vertekend beeld van het kerkelijk gebeuren in dit schrijven is gegeven.
Het is misschien wel jammer voor de heer Roos, dat er nog een man in het leven is die heel de strijd heeft meegemaakt, ook die classicale vergadering waarop ds. Kok maar even veertien punten heeft herroepen, maar niet van harte, wat later duidelijk is gebleken.
De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland te Alblasserdam.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1990
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1990
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's