Eenvoud en bijzonder zitcomfort
„Hoog niveau" bij inzendingen voor Nederlandse Meubelprijzen
Bij een eerste snelle blik op de ingezonden ontwerpen voor de Nederlandse Meubelprijzen zou men misschien geërgerd het hoofd afwenden. Veel glas, metaal, strakke vormen, of juist extravagant grillige. Maar bij naderekennismaking blijkt er heel wat doordacht spul tussen te zitten. En het leuke van al die ogenschijnlijk onmogelijke stoelen, banken en fauteuils is: ze zitten nog lekker ook.
Vanaf morgen tot en met aanstaande woensdag wordt in het Jaarbeurscomplex in Utrecht de Internationale Meubelbeurs gehouden. Vast onderdeel, althans vooor het vijfde jaar, is de presentatie van de Nederlandse Meubelprijzen. Bij monde van voorzitter Van Os sprak de Vereniging Vakbeurs Meubelen deze week haar waardering uit over het niveau van de inzendingen. Er is in dit lustrumjaar sprake van een opmerkelijk hoog peil.
Pallone 001 heeft de fauteuil die de prijs voor het beste Nederlandse meubelontwerp in de wacht sleepte. „Ondanks een grote eenvoud heeft de fauteuil een bijzonder zitcomfort, hetgeen bij dit soort modellen niet altijd het geval is. Door de belijning en maatvoering is het model in alle vormen van het hedendaagse interieur toepasbaar". De eenvoud is inderdaad het eerste dat in het oog springt. Geen armleuning, nauwelijks zichtbare poten, slechts twee elementen, opgebouwd uit een houten constructie en afgekleed met leer. Maar als je, na enige aarzeling, bent gaan zitten, kom je er van verrassing niet snel meer uit. In verfijnde vorm is deze stoel ook te zien in het inmiddels befaamde Huis van de Toekomst in Rosmalen. Interieurarchitect Roy de Scheemaker, met twee anderen verantwoordelijk voor het ontwerp, noemt de stijl die hij voor dit meubel heeft gekozen „een reactie op de postmoderne vormgeving".
Speels
Cocktailkast "Diavolo" (duivel) kreeg de prijs voor jonge ontwerpers. De 26-jarige Ericjan Roodbol, beeldhouwer en designer, verv^ardigdë'^t meubelstuk geheel uit MDF-plaat,
werkte het af met hoogglanslak in verschillende kleuren. Misschien komt het door die kleuren (gelig en donkerrood) dat het op wieltjes rustende en daardoor makkelijk verplaatsbare meubel wat weinig smaakvol aandoet. Spannend is de kast wel, want als de diverse kleppen en laden worden geopend, komen er allerlei onvermoede ruimten voor de dag. „Een fraai, inventief, speels en zeer bruikbaar meubel", aldus de jury.
In deze categorie werd een eervolle vermelding toegekend aan een kamerscherm, opgebouwd uit zo te zien een bonte hoeveelheid aan materialen en uitgevoerd in zo ongeveer alle kleuren van de regenboog. De jury oordeelde mild dat dit idee „in kleurstelling, materiaalkeuze en afwerking verder had kunnen worden doorgevoerd", maar was nogal weg van het gebruik van de vanouds bekende klip/klap/constructie. „Een originele gedachte".
Voor het Nederlandse klassieke meubel kon dit jaar geen prijs worden toegekend. Wel kreeg ontwerper Boris van Koert een eervolle vermelding voor zijn bankstel Tulp 3, dat herinneringen oproept aan Biedermeier en Jugendstil. Maar er kleven nogal wat bezwaren aan het ontwerp, vandaar waarschijnlijk 'slechts' een eervolle vermelding: de fauteuil is erg smal en van de bekleding kun je een heleboel zeggen, behalve dat ze klassiek is. Ondanks de degelijke constructie zitten de meubels volgens de jury niet, en dat is toch wel een eerste vereiste voor een bankstel.
Alle inzendingen werden beoordeeld voor de Stijlprijs, waarbij bekeken werd in hoeverre „klassieke stijlelementen met een vernieuwend karakter naar deze tijd vertaald zijn". Een Macintoshachtig bureau in een eigentijds jasje gestoken werd met deze prijs bedacht.
Zowel de winnende als de niet in de prijzen gevallen ontwerpen hebben alle een plaats gekregen in de Irenehal. Regelmatig blijkt dat schijn bedriegt. Een ontzettend rechthoekig en streng fantasieloos bankje zit lang niet slecht en met een paar leuke gekleurde kussens erin zou het in menig modern interieur goed tot zijn recht komen. Ook bepaalde stoelen blijken beter geschikt voor hun functie dan ze op het eerste gezicht doen vrezen. Maar er zijn er ook bij die onmogelijk zitten, waar je in de knoop raakt met allerlei uitsteeksels.
Liefhebbers van alles wat afwijkt en tegendraads is, kunnen zich vergapen aan een grillig gevormde tafel waar allerlei kabels uit steken, muziekmeubels van een veredeld soort golfplaat, en een salontafeltje dat rust op een boomstronk.
Topper is het gebloemde bankje waarmee de gebruiker zo ongeveer alle kanten uitkan. Een uitermate sierlijk meubelstuk, dat de zifters dank zij een verstelbare rugleuning de mogelijkheid biedt om, al naar gelang de omstandigheden, naast elkaar dan wel met de ruggen naar elkaar toe te zitten. Heeft men na enige tijd genoeg van het turen naar de open haard en wil men nu eens even uit het raam kijken -na een simpele handeling kan men de wereld vanuit een andere hoek bekijken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1989
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1989
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's