Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NS experimenteren met Operatie Koeienvanger

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NS experimenteren met Operatie Koeienvanger

Sabotage-aanslagen missen straks doel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT - De NS gaan experimenteren met de koeievanger uit grootmoeders tijd. Zulke metalen constructies aan de voorkant van het materieel moeten voorkomen dat treinen over obstakels —behalve koeien ook auto's en bij voorbeeld moedwillig op de rails gelegde bielzen— heenrijden. Onderzoek moet uitwijzen of dat ook allemaal echt zal werken.

De koeievanger schuift als een soort sneeuwschuiver de obstakels aan de kant. De bedoeling is dat de wielen van de trein daardoor blijven waar ze horen: op de rails, waardoor de gevolgen van een aanrijding beperkt kunnen blijven. Sabotageaanslagen moeten nu hun doel gaan missen: balken en bielzen worden weggewipt als een luciferstokje. Aanleiding voor „de eerste verkenningen" is volgens de NS het toenemend aantal onzachte contacten tussen treinen en diverse obstakels.
De NS hebben al enige tijd geëxperimenteerd met dit antieke beveiligingswerk op intercity-materieel. Die proef is nog niet geëvalueerd. Voor de nabije toekomst staan experimenten met een computer-simulatieprogramma op stapel. Het nieuwe stoptreinmaterieel, dat in 1991 op de rails komt, wordt van de koeienvanger als baanruimer voorzien om te bekijken of het middel in de praktijk werkt. Pas daarna beslissen de NS of alle treinen een koeienvanger onder de neus krijgen.
Bij de spoorwegen tobben ze al jaren met een toename van het aantal botsingen tussen treinen en objecten op de rails. Vorig jaar werden 69 auto's geschept. Voorts kwamen elf brommers, zeven fietsers, vier voetgangers en een onbekend aantal stuks vee onder de trein. De benaming "koeienvanger" dateert nog uit de tijd van het Wilde Westen, toen oude stoomtreinen veel hinder ondervonden van op de rails lopend vee en er daarom complete ijzeren hekwerken op de neus werden gemonteerd.

Er was eens een koffiefabriek in Utrecht en die heette Douwe Egberts. Douwe had zijn schoorsteen verstopt, waardoor kleine koffiedeeltjes terechtkwamen op auto's, tuinmeubelen en caravans van buurtbewoners. Op de achterste benen natuurlijk, die buurt. Zeg nou zelf: zelfs je kraakheldere wasgoed donkerbruin! Te gek. De zaak wordt nu grondig onderzocht, waarna meneer Douwe zijn knip wel zal moeten trekken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

NS experimenteren met Operatie Koeienvanger

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's