Nieuwe sneltram door binnenstad Utrecht
College verwerpt tracés „om de zuid"
LTRECHT — De nieuwe sneltramverbinding van Utrecht-stad met de Uithof zal door het centrum gaan. Het Utrechtse college van B en W geeft aan dit tracé de voorkeur boven verbindingen om en door. het zuidelijke deel van de stad. Dit is gisteren tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Volgens wethouder drs. W. P. C. van Willigenburg heeft het tracé door de binnenstad een hogere vervoerwaarde: er zullen op die route meer mensen van de tram gebruik maken. De varianten „om de zuid" hebben als be/waar dat of het landschap aangetast wordt, of een deel van de bebouwing gesloopt moet worden. De binnenstadroute kent die bezwaren niet. Alleen de hoek Krulsstraat/Biltstraat zal aangepast moeten worden.
„Breekwerk kan achterwege blijven", aldus Van Willigenburg. De keuze voor een tunnel naar de Uithof is eveneens definitief van de baan. De kosten hiervan zijn 8 miljoen gulden meer en leveren qua snelheid slechts één minuut tijdwinst op.
Investering
De totale investeringskosten van het project worden geschat op 125 miljoen gulden. Dat bedrag zal in z'n geheel door het Rijk worden betaald. Wel wordt door het ministerie van verkeer en waterstaat de eis gesteW dat de tramverbinding in 1995 voltooid is. B en W denken aan het begin van de jaren negentig met de aanleg te kunnen beginnen.
De sneltramverbinding met de Uithof zal op een andere wijze gestalte krijgen dan de zogenaamde Nieuwegeinlijn, de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. B en W zijn niet van plan om de raillijn door de binnenstad te scheiden van het overige wegverkeer. De sneltram naar Nieuwegein heeft wel een eigen baan. Het college is eveneens van mening dat er uitsluitend enkele lagevloer-tramsteilen gebruikt mogen worden; de rails worden aangebracht in de bestrating. Op deze wijze onstaat er, volgens het gemeentebestuur, „zo min mogelijk schade aan de binnenstad". Ook de perrons blijven 'laag-bij-de-gronds'.
Nadeel
Nadeel van deze optie is dat er geen mogelijkheid bestaat de trams van de Uithoflijn en de Nieuwegeinlijn met elkaar te koppelen. Reizigers van de Uithof naar Nieuwegein zullen bij Utrecht-CS moeten overstappen. De trams zullen met een frequentie van vier tot zes minuten rijden.
Het stadsbestuur houdt de mogelijkheid open om de in de toekomst de raillijn door te trekken naar Zeist of het noorden van de stad. Het college verwacht dat met de komst van de nieuwe tram het particuliere verkeer in de stad met „tientallen procenten afneemt". Om die tendens te versterken zal er een „auto-onvriendelijk beleid gevoerd worden". Bepaalde delen van de stad zullen onbereikbaar zijn voor het autoverkeer.
B en W zijn overigens van mening dat aanleg van de sneltramverbinding niet ten koste mag gaan van het voorzieningenniveau elders in de stad of regio. De huidige busdiensten dienen gehandhaafd te blijven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 juni 1989
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 juni 1989
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's