Scheepsramp te wijten aan fouten bemanning"
inspectie: Algerijnen pleiten zich vrij
AMSTERDAM — Algerijnse scheepvaartautoriteiten wijten de ramp met de Nederlandse chemicaliëntanker Maassluis van de Rotterdamse rederij Nedlloyd, waardoor 27 opvarenden het leven verloren, voor een deel aan fouten van het gezag aan boord van'het schip. Maar de Nerlandse Inspectie voor de Scheepvaart beschouwt de conclusies van ,de .A!gerijnse onderzoekscommisie als een poging zichzelf vrij te pleiten.
De Algerijnen waren niet in staat tot „effectieve hulpverlening". Terwijl de „kapitein en zijn bemanning" volgens inspecteur J. Konink „al het mogelijke hebben gedaan" de ramp te voorkomen. Konink zei dit gisteren tijdens de zitting van de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam, het openbare gedeelte van het onderzoek dat de raad instelt naar deze grootste Nerlandse naoorlogse scheepsramp. De 38.000 ton metende Maassluis rging in de nacht van 14 op 15 feuari van dit jaar, nadat het in )rmachtig weer op de rede van de igerijnse havenplaats Skikda op ift was geraakt en op de havenpier stukken sloeg. Slechts twee Indosische gezellen overleefden de mp.
Onder de slachtoffers dertien Nederlanders en veertien Indonesiërs, bevonden zich de echtgenotes van de Nederlandse kapitein en de hoofwerktuigkundige:
Ankerketting
De Algerijnse onderzoekscommissie kwam onder meer tot de conclusie dat de Maassluis te dicht bij de pier lag, dat de ankerketting onvoldoende lengte had en dat er mogelijk onvoldoende „ankerwacht" heeft plaatsgevonden. „Veel van deze argumenten kunnen niet helemaal als juist worden aangemerkt", zei inspecteur Konink over de Algerijnse conclusies.
Konink, die ter plekke onderzoek heeft verricht, constateerde dat van hulpverlening van de kant van de Algerijnen nauwelijkse sprake is geweest. Er is sleepboot noch helikopter ingezet. Ter illustratie merkte hij op dat de kapitein van een ander schip de Algerijnse havenautoriteiten al om negen uur 's avonds om sleepbootassistentie had verzocht. Vijf uur later verliet het schip de haven van Skikda, zonder ooit een sleepboot te hebben gezien. Want behalve de Maassluis hadden ook andere schepen te lijden van de storm, met windkracht 9. Maar waarom het de Maassluis niet lukte om tijdig maatregelen te nemen, bleef op de zitting onduidelijk. Een Britse tanker kwam op de rede van Skikda in soortgelijke ' jjróblémen. Maar dit schip slaagde er wel in om, nadat het eerst 'de ankerketting had verspeeld', van dé ankerplaats weg te varen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 mei 1989
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 mei 1989
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's