Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KvK's willen supersnelle trein naar Ruhrgebied

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KvK's willen supersnelle trein naar Ruhrgebied

„Reizen voldoet niet meer aan eisen des tijds"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ARNHEM - De Kamers van Koophandel uit enkele grote Nederlandse en Duitse steden en de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel willen zo snel mogelijk een hogesnelheidstrein tussen de Randstad en het Ruhrgebied. Deze supersnelle trein moet Amsterdam en Rotterdam via Utrecht en Arnhem met Duisburg en Keulen verbinden.

De Kamers presenteerden gisteren 1 Arnhem een rapport over de snelle trein. De hierbij betrokken steden zijn Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Düsseldorf, Duisburg en Essen. In het rapport wordt een groot aantal voorstellen gedaan om het treinverkeer tussen de Randstad en et Ruhrgebied te verbeteren. Volgens de Kamers voldoet het bestaane vervoer per trein niet meer aan de eisen van deze tijd en biedt het daaroor geen alternatief voor de auto. Een Nederlands-Westduitse werkroep, samengesteld uit vertegenwoordigers van de Kamers, heeft oor de korte, middellange en lange termijn aanbevelingen gedaan om de railverbinding ingrijpend te verbeteren. Uiteindelijk zal tussen de Randstad en het Ruhrgebied een hogesnelheidstrein moeten gaan rijden, die bovendien aansluiting krijgt op de verbinding met Bazel en Milaan.

Twee uur

De hogesnelheidstrein moet met en snelheid van 200 kilometer per uur in twee uur vanuit Amsterdam of Lotterdam in Keulen zijn. Nu duurt ie treinreis nog drie uur. Daarvoor moet het spoorwegnet eerst geschikt worden gemaakt. Zo zullen er alternatieven moeten komen voor spoorwegovergangen die moeten verdwijnen om de trein ongehinderd te laten doorrijden.

De Kamers pleiten ervoor om, voor het zover is, een tweeuursdienst met nieuw intercitymaterieel in te voeren tussen Amsterdam, Rotterdam en Keulen. Bovendien zullen treinen moeten worden gebruikt die geschikt zijn voor de verschillende stroomsystemen die in Nederland en de Bondsrepubliek worden gebruikt.

Modernisering

De Kamers dringen verder aan op een modernisering van het spoortraject tussen Keulen en Frankfort, waardoor de reistijd van Amsterdam en Rotterdam naar Frankfort met drie kwartier wordt teruggedrongen tot drie uur. De Kamers verwachten dat hierdoor het aantal reizigers die van de verbinding gebruik maken met honderd procent zal toenemen tot 1,7 miljoen.

De oud-voorzitter van de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel en voorzitter van de werkgroep, dr. W. von Ilsemann, benadrukte dat het

Van der Pijl en Bot willen daar inhoudelijk niet op vooruit lopen. Zij zeggen met name niets naders over het motief van de verdachte. „Dat wordt op de zitting van de rechtbank wel duidelijk", is hun commentaar.

Rechercheteam

Mr. Bot zei nog te verwachten dat het rechercheteam in de ontvoeringszaak in feite ophoudt te bestaan zodra het feitenonderzoek (lees: de verhoren) is afgerond. Ook onderzoeksleider H. Muntingh keert dan terug naar zijn eigenlijke werk bij het politiekorps van Zaanstad. Er blijven volgens mr. Bot wel enkele rechercheurs beschikbaar voor lopende of opkomende zaken.

De dag van de ontvoering van de Ahold-topman (9 september 1987) wordt niet verder gereconstrueerd. Het „naspelen" bij Heijns woning in Bloemendaal en enkele dagen later in de bossen bij Doorwerth, waar Heijn werd doodgeschoten, was voldoende voor de rechter-commissaris.

Of de ontvoering van Heijn werkelijk alleen door E. is uitgevoerd, zoals die steeds heeft gezegd, staat voor de politie nog altijd niet voor de volle 100 procent vast. „Er blijven nog altijd enkele vraagtekentjes", aldus mr. Bot, die er wel aan toevoegt tegelijk „geen enkele aanwijzing" te hebben dat er toch meer daders waren. vervoer tussen de Randstad en het Ruhrgebied over water en land de grootste verkeersstroom in Europa veroorzaakt. Volgens Von Ilsemann is er een aantal redenen om de treinverbinding te verbeteren. Het wegverkeer moet worden ontlast, er gaan steeds meer mensen naar beurzen in Essen en Düsseldorf en het toerisme vanuit de Bondsrepubliek naar de Nederlandse kust kan erdoor worden gestimuleerd. Von Ilsemann zei verder dat een verbeterde treinverbinding nieuwe bedrijven kan aantrekken.

Termijn

De werkgroep van de Kamers van Koophandel heeft zich niet beziggehouden met de kosten die met de plannen gemoeid zijn. In de Bondsrepubliek gaat men ervan uit dat een investering van enkele honderden miljoenen guldens nodig zal zijn. De president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, drs. L. F. Ploeger, liet vorige week weten dat over de totstandkoming van een snelle treinverbinding overeenstemming is met de Deutsche Bundesbahn. Maar Ploeger ging niet in op de vraag op welke termijn de verbinding gereed moet zijn en wie de investeringen voor zijn rekening neemt.

De Kamers, die ongeveer 200.000 bedrijven in Nederland en de Bondsrepubliek vertegenwoordigen, hebben het rapport gisteren ook aan de Nederlandse en Westduitse ministers van verkeer aangeboden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

KvK's willen supersnelle trein naar Ruhrgebied

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's