Havenschap Terneuzen beslist over industriële ontwikkeling Axelse Vlakte
TERNEUZEN - Het dagelijks bestuur van het havenschap Terneuzen wil het noordwestelijlie deel van de Axelse Vlakte ontwikkelen tot industrieterrein. Het schap volgt daarin het advies van DHV Raadgevend Ingenieursbureau BV te Amersfoort, dat een ontwikkelingsplan opstelde. Met de verdere uitwerking van het plan is een bedrag van 425.000 gulden gemoeid. Het dagelijks bestuur van het havenschap vraagt de raad van bestuur hiermee in zijn vergadering van volgende week maandag akkoord te gaan.
De uitwerking van het project wordt in twee gelijktijdig verlopende stappen aangepakt. Allereerst worden een weg- en een spoorwegtracé naar het terrein verkend en uitgewerkt; daarnaast worden de planologische aspecten en de mogelijkheid van grondverwerving in een zuidelijker gelegen gebied onderzocht. De tweede stap bestaat uit het uitwerken van een ontsluiting van het terrein via het water. Tegelijkertijd zal nagegaan worden hoe de grond uitgegeven kan worden en wat dat in de toekomst aan exploitatie zal kosten.
De Axelse Vlakte is een onderdeel van de Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen, een gebied dat links en rechts van het Kanaal van Terneuzen naar Gent ligt. Er is haven- en industriebedrijvigheid. terwijl er mogelijkheden zijn om deze uit te breiden. Het havenschap heeft op dit moment aan het vaarwater geen industrieterrein meer in voorraad. Ook aan landzijde zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Mogelijke klanten moeten, als gevolg van die schaarste, veel te lang wachten voor zij „aan de beurt zijn".
Het havenschap heeft nog wel ongeveer 40 hectare grond in eigendom op de Axelse Vlakte. De vlakte op zich heeft van de gemeente Sas van Gent een agrarische bestemming gekregen, maar met de mogelijkheid die bestemming te veranderen in een industriële. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben die bestemming overgenomen, behalve voor het gebied dat het havenschap al in eigendom heeft. Tegen die beslissing van GS is het landbouwschap weer in beroep gegaan. sefabriek en een chemische fabriek vestigden. In Sluiskil staan een cókesfabriek en een kunstmestfabriek. Verder heeft zich een tweetal stuwadoorsbedrijven gevestigd aan de Kanaalhavens van Terneuzen.
Na de Tweede Wereldoorlog verliep de ontwikkeling niet vlot. Dat veranderde toen de provincie Zeeland in 1959 de streek tot probleemgebied verklaarde. Toen was het mogelijk gunstige financiële voorwaarden te creëren voor de bedrijven die zich er wilden vestigen. Het gevolg was een flinke expansie van de bedrijvigheid.
Nog steeds zijn er echter ontwikkelingen die zorgelijk zijn. Zo sloot de suikerfabriek van de CSM in 1986 zijn poorten en is er daardoor een flinke werkloosheid. Daarom wordt er sinds 1975 gestudeerd op een mogelijke oplossing voor het gebied. Uit het eerste rapport over de Axelse Vlakte (1975) bleek dat er op dat terrein wel bedrijven kunnen worden toegelaten, maar dat het geen basisindustrieën mogen zijn. Daarvoor waren milieu-argumenten; maar er wonen ook te veel mensen. Een later -technisch- rapport onderschrijft deze conclusies en geeft aan onder welke condities een plan voor dit gebied kon worden uitgewerkt.
Huidige plan
Dat laatste is nu door het DHV Raadgevend Ingenieursbureau BV gedaan. Het ontwikkelingsplan van dit bureau is door de werkgroep Axelse Vlakte overgenomen en wordt in de raad van bestuur van het havenschap besproken.
Het ontwerp voorziet in zo laag mogelijke voorinvesteringen in terreinverwerving, wegen, spoorwegaansluitingen enzovoorts. Verder is het zo opgezet, dat het havenschap een slagvaardig beleid in het werven van industrieën kan ontplooien. Gedacht wordt aan papier-, hout- en metaalverwerkende industrieën, aan distributiecentra en (fijne) chemische industrie.
Men wil beginnen met het uitgeven van terrein op de 40 hectare die eigendom is van het havenschap (Dl op de kaart). Verder denkt men op termijn aan een nieuwe insteekhaven bij Westdorpe-Noord. Een en ander is zo opgezet, dat het zowel eindfase van de ontwikkeling als een aanzet tot een volgende fase kan zijn. Het stappenplan, dat nu aan de orde is in het havenschap, is de eerste aanzet van de ontwikkeling van het terrein
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 25 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 25 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's