Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Meer samenwerking voor defensie-orders"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Meer samenwerking voor defensie-orders"

Eerste M-fregat te water gelaten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VLISSINGEN - Er moet een intensievere samenwerking komen tussen de ministeries van economische zaken en defensie en het bedrijfsleven, met als doel meer defensie-orders van buitenlandse mogendheden voor het Nederlandse bedrijfsleven binnen te krijgen.

Dat verklaarde staatssecretaris Van Houwelingên (Defensie) woensdagmiddag desgevraagd na afloop van de tewaterlating in Vlissingen van het eerste M-fregat Karel Doorman door koningin Beatrix.

Het mislopen van de opdracht voor de bouw van vier M-fregatten voor de Griekse marine, hing gistermiddag nog als een schaduw boven de feestelijke plechtigheden bij de KMS in Vlissingen: Hoewel de Nederlandse regering en ook de KMS nog niet officieel door Griekenland op de hoogte zijn gesteld van de keuze voor het Westduitse fregat, is volgens Van HouweHngen uit publikaties in Griekse kranten al gebleken dat de Westduitse regering zeer diep in de buidel heeft getast om de order naar het Westduitse bedrijfsleven te halen. Zo blijkt de Westduitse overheid een bedrag van 100 miljoen gulden te hebben toegezegd in de vorm van extra steun en nog eens 350 miljoen gulden in de vorm van leveranties van vliegtuigen en Leopardtanks.

Modernste

De Karel Doorman gaat tot de modernste oorlogsschepen ter wereld behoren en zal medio 1991 worden overgedragen. De Schelde bouwt in totaal acht M-fregatten voor de marine, die zo'n 3,5 miljard gulden gaan kosten. Het laatste fregat zal in 1995 worden opgeleverd. De eerste fregatten zullen pas in 1993-1994 volledig operationeel zijn. omdat de contracten voor bepaalde geavanceerde apparatuur te laat getekend zijn.

In escorte-verband zullen ze in de jaren negentig ingezet worden op alle wereldzeeën eti speciaal op de Noordatlantische Oceaan, met als belangrijkste taken: onderzeebootbestrijding, oppervlakte-operaties en lokale luchtverdediging. Het sensor-, wapen- en commandosysteem maakt de M-fregatten ook zeer geschikt om op te treden bij crisisbeheersing. De ervaringen die de Engelse marine heeft opgedaan in de Falklandoorlog zijn zo veel mogelijk in het ontwerp verwerkt. Ook het goalkeeper-snelvuurkanon tegen bij voorbeeld exocet-raketten is aangebracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

„Meer samenwerking voor defensie-orders"

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's