Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maatregelen hebben effect, maar...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maatregelen hebben effect, maar...

Meer kilometers zorgen voor meer stikstofoxyden uit de uitlaatpijp

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG — De maatregelen die de overheid heeft genomen ter beperking van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door personenauto's blijken effect te hebben. De emissies van koolmonoxyde, koolwaterstoffen en lood zijn sinds 1970 aanmerkelijk teruggelopen. Maar als gevolg van het toegenomen aantal gereden kilometers komen er steeds meer stikstofoxyden uit de uitlaatpijpen van personenauto's en vrachtwagens, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De grote vrachtwagens zijn nog minder vriendelijk voor het milieu. Zij stoten elk jaar meer koolmonoxyde. koolwaterstoffen en vooral meer stikstofoxyden uit. De hoeveelheid stofdeeltjes (aërosolen) die vrachtwagens achter zich laten, is door het toenemend gebruik van dieselolie sinds 1970 eveneens toegenomen. Wegens de aanwezigheid van kankerverwekkende stoffen en het feit dat de uitworp op leefniveau plaatsvindt, mag deze emissie volgens het CBS niet worden verwaarloosd. In EG-verband praten de milieuministers al enige tijd over het terugdringen van de emissie van aërosolen. maar tot nu toe kon daar nog geen overeenstemming over worden bereikt.

Ondanks het fors toegenomen verbruik van dieselolie daalde de uitworp van zwaveldioxyde door vrachtwagens. Dit komt door de wettelijke maatregelen ter beperking van het zwavelgehalte van brandstoffen, die zijn genomen nadat de Europese milieuministers daar overeenstemming over hadden bereikt. Ook de uitstoot van lood door vrachtwagens daalde aanmerkelijk.

Wagenpark

De uitworp van stikstofoxyden door personenauto's en vrachtwagens nam in de periode van 1970 tot en met 1986 flink toe. namelijk van 1.50 tot 280 miljoen kilo. Het aandeel van bedrijfswagens daarin is volgens het ministerie van milieubeheer fors te noemen. Ofschoon er veel meer personenauto's dan bestel- en vrachtwagens zijn. be-; droeg het aandeel van deze laatse categorie voer-' tuigen in de stikstofemissie in 1986 meer dan 120 miljoen kilo.

Deze sterke stijging is geheel te wijten aan de vergroting van het wagenpark en het veel intensievere gebruik van de voertuigen. In 1970 verreden de automobilisten en de vrachtwagenchauffeurs 49 miljard kilometer. In 1986 was dat 85 miljard. De zogenoemde 'schone' motoren zijn zo afgesteld, dat zij minder stikstofoxyden uitstoten. Dit blijkt volgens het CBS uit de dalende emissie van deze stoffen per gereden kilometer. Als er meer stikstofoxyden door het verkeer in de lucht worden gebracht, komt dat door de meer verreden kilometers en bovendien door de hoge snelheden die worden gereden. Hoe harder er gereden wordt, des te meer stikstofoxyden komen er uit de uitlaatpijp.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Maatregelen hebben effect, maar...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's