Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opnieuw discussie parkeren Harderwijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opnieuw discussie parkeren Harderwijk

buigen zich over nota

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HARDERWIJK - Nog deze maand wordt in een gecombineerde vergadering van een aantal commissies in Harderwijk opnieuw gesproken over het parkeren; een onderwerp dat de laatste jaren vele malen de aandacht vroeg. Het grote probleem vormt de binnenstad van Harderwijk, waar de straten niet zijn berekend op een grote stroom winkelend publiek en toeristen, om van de eigen inwoners nog maar te zwijgen. Deze functies samen brengen een grote parkeerdruk met zich mee.

Commissies

De gemeente stimuleert de toeristenstroom, maar ook het wonen èn het winkelen in de binnenstad; en een conflictsituatie is geboren. De bewoners willen hun auto in de buurt van hun woning parkeren, de winkeliers willen veel parkeerplaatsen voor winkelend publiek op korte afstand van het centrum, het liefst in het centrum, terwijl anderen ernaar streven de binnenstad geheel autovrij te maken. De laatste jaren zijn diverse onderzoeken en rapporten, onder andere van het CIMK (Centraal instituut voor het midden en kleinbedrijf), verschenen over deze problematiek, terwijl ook verschillende politieke partijen nota's uitbrachten. Wethouder H. van der Veer (CDA), zelf afkomstig uit de middenstand, zegde bijna twee jaar geleden een „brede discussie" toe, die voor eens en voor altijd het probleem de wereld uit zou helpen.

Opnieuw is nu een parkeernota uitgebracht, waaraan een onderzoek ten grondslag ligt. Opnieuw van het CIMK. In de nu uitgebrachte nota wordt geconstateerd, in navolging van het onderzoek, dat er kwantitatief voldoende parkeerplaatsen zijn, maar dat er kwalitatief nogal wat moet worden gewijzigd. Zo moeten de auto's van „werkers" uit de binnenstad verdwijnen, moeten de bewegwijzering- en de looproutes van de parkeerterreinen naar de binnenstad en omgekeerd worden verbeterd en moeten de parkeertarieven worden gewijzigd.

Tarieven

Harderwijk kent nu verschillende tarieven, die zijn gebaseerd op zonering: hoe dichter bij de binnenstad, hoe korter men mag parkeren en hoe duurder. Voorgesteld wordt nu slechts twee tarieven in te voeren: voor kort parkeren een kwartje per half uur en 1,25 gulden voor maximaal drie uur. Degenen die aanmerkelijk langer wensen te parkeren kunnen terecht op terreinen (onder andere aan de boulevard) waar voor 3 gulden de hele dag kan worden geparkeerd. Men verwacht dat door deze tarieven het rustig winkelen wordt bevorderd.

Elk systeem staat of valt met een efficiënte controle. Daarom is het noodzakelijk om het controleapparaat uit te breiden met minimaal een half a één man. Pas wanneer er een flinke pakkans is, zullen de automobilisten de parkeerregulering serieus nemen. Zelfs een wielklemregeling wordt niet bij voorbaat uitgesloten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Opnieuw discussie parkeren Harderwijk

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's