Martinair verwacht nog geen fusie met Transavia
Nettowinst nam vorig jaar iets af
SCHIPHOL - De voorzitter van de directie van Martinair Holland, J. M. Scliröder, heeft geen enkele reden om aan te nemen dat wordt aangestuurd op een fusie van zijn maatschappij met Transavia, die evenals Martinair valiantiebestemmingen in het zuiden van Europa aandoet. Hij zei dit gisteren toen hij een toelichting gaf op het jaarverslag.
In de luchtvaartwereld bestaat een tendens tot schaalvergroting. De KLM heeft onlangs het belang in Transavia vergroot tot 40 procent en had al een belang van bijna 30 procent in Martinair. Bovendien hebben beide maatschappijen het transportconcern Nedlloyd als grootaandeelhouder.
Schrörder zei dat er geen sprake van is dat zijn beleid wordt gedicteerd door de grootaandeelhouders. Bovendien wees hij erop dat bij Transavia een geheel andere „bedrijfscultuur" heerst dan bij Martinair. Ook zei hij dat er geen prijsafspraken worden gemaakt met wie dan ook en dus ook niet met Transavia. Of het ooit tot een fusie zal komen? „Ik heb geleerd dat ik nooit nooit moet zeggen".
Dat de nettowinst afnam van ƒ 33,2 miljoen tot ƒ 32,4 miljoen moet worden toegeschreven aan de stijging van de kosten met 6 procent tot ƒ481 miljoen. Tegenover lagere brandstofkosten, een daling van ƒ 4,5 miljoen, en een rentelast die ƒ 4 miljoen lager was, stonden stijgingen van personeelskosten met ƒ 9 miljoen en van leasekosten met ƒ 14 miljoen.
De situatie is voor Martinair door valutaschommelingen en olieprijzen erg onzeker. In het jaarverslag wordt met dat voorbehoud de voorspelling gedaan dat het exploitatieresultaat over dit jaar dat van vorig jaar zal benaderen. Niettemin lijkt de zon voor Martinair de komende zomer flink te rijzen. Nu al zijn meer vliegtuigstoelen besproken voor vakantiereizen naar Zuid-Europa dan er vorig jaar werden bezet en Schroder houdt het erop dat dat aantal „retourstoelen" zal stijgen van 380.000 vorig jaar tot 410.000 dit jaar. Het marktaandeel in deze sector was vorig jaar voor Martinair 39 procent. Op de Transatlantische routes (Europa Noord Amerika) zijn nu al 121.000 stoelen besproken, nadat er vorig jaar 60.000 werden bezet.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's