NS stoppen proef met kaartjesautomaten
Vakbond vreest verlies van banen
UTRECHT — Volgens de spoorwegvakbond FSV hebben NS onder druk van de vakbonden besloten een proef met kaartjesautomaten in Nijmegen onmiddellijk te staken. De vakbonden waren in het geweer gekomen tegen de proef. De FSV vreest dat de NS er op uit zijn op den duur op veertig tot tachtig middelgrote stations de kaartverkoop aan het loket gedeeltelijk te vervangen door verkoop via de automaten.
Dat zou op termijn betekenen dat er tussen de vierhonderd en zeshonderd banen zouden moeten verdwijnen en dat vinden de vakbonden onaanvaardbaar. Bovendien vrezen de bonden dat door de komst van de automaten het zwart reizen verder zal toenemen en dat de agressie in de treinen tegen de conducteurs groter zal worden. Bijkomend bezwaar was volgens de FSV dat de automaten zeer storingsgevoelig waren en om de haverklap dienst weigeren. delijk. Hij kondigde aan dat de FSV zich ook tegen een proef in Dordrecht zal verzetten.
Op bepaalde grote stations staan al lang automaten. Daar hebben de bonden echter geen bezwaar tegen omdat die automaten bedoeld zijn als aanvulling op de verkoop via de loketten. Maar tegen automaten die de lokettisten het brood uit de mond stoten zullen de vakbonden zich blijven verzetten, aldus Kruse. vakbonden alsnog zou onderschrijven en geen automaten meer wil. Daar is geen sprake van, aldus de NS-woordvoerder. Reden voor de beslissing is het feit dat een door de FSV op touw gezette boycotactie onder de reizigers is geslaagd. Bij de proef in Nijmegen lieten de meeste reizigers de kaartjesautomaat links liggen en daardoor is de hele proef in het water gevallen. Een proef elders in het land wacht waarschijnlijk hetzelfde lot, aldus de NS-woordvoerder. Vandaar dat NS maar helemaal van de proef afzien.
Over de grenzen
NS gaan nu onder meer over de grenzen kijken hoe de ervaringen daar zijn met kaartjesautomaten. Afhankelijk daarvan nemen NS dan een beslissing over invoering op grote schaal. De NS-woordvoerder ontkende niet dat er aan de loketten banen gaan verdwijnen als de automaat op grote schaal zijn intrede doet. Maar per saldo hoeven er geen banen weg, want bij andere service verlenende afdelingen —bij voorbeeld reizigersinformatie- hebben de spoorwegen weer extra mensen nodig.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 april 1988
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's