Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeente moet het pand bewaren in de confrontatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeente moet het pand bewaren in de confrontatie

"Hoedemaker" sprak over herleven of overleven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

! NIJKERK - Ik kies niet voor het isolationisme maar voor de frontsituatie. "Bewaar het pand u toebetrouwd": die roeping moet gestalte krijgen in de ontmoeting, de confrontatie. Het is opvallend dat vandaag zoveel energie wordt besteed aan handhaving van de identiteit, terwijl datgene wat eigenlijk de identiteit is -namelijk de bevinding- ertussenuit glijdt. .Aldus drs. C. Blenk zaterdag tijdens de ontmoetingsdag van het overlegorgaan "Ph. J. Hoedemaker".

Het overlegorgaan -een „forum voor gereformeerde theologie in de Ned. Herv. Kerk"- was in Nijkerk bijeen rond het thema "Herleven of overleven? De roeping van de christelijke gemeente in het tijdperk van secularisatie". De bijeenkomst werd geopend met een bijbelstudie van de evangelische theoloog/publicist drs. E. W. van der Poll.

Daarna belichtte dr. A. Noordegraaf de bijbels-theologische aspecten van het onderwerp. Hij ging na of er in de Schriften en de traditie van de kerk vergelijkbare situaties van een marginale positie van de kerk aanwijsbaar zijn. Ook ging hij in op de vraag wat er vanuit het Nieuwe Testament te zeggen valt over de roeping en vernieuwing van de gemeente in een minderheidspositie.

Erger en echter

De hervormde ds. Blenk uit Amsterdam ging in op de praktisch-theologische aspecten van het thema. Hij schetste de ontmanteling van het kerkelijk leven in de stad. „Wat er gebeurt is veel erger dan u denkt maar wat er overblijft is veel echter en zekerder". Hoewel er vele verklaringen voor ontkerkelijking zijn te geven, houdt het proces iets raadselachtigs.

De orthodoxen lijken zich het langste te handhaven, maar de stelling dat de kippen daar komen waar voer is, gaat niet op. De volste kerk in Amsterdam heeft ds. Nico ter Linden, die bepaald niet. tot de Gereformeerde Bond gerekend kan worden. Ds. Blenk constateerde dat de vraag hoe de kerkverlating zich verhoudt tot de richtingenkwestie tot nu toe geen onderwerp van studie is geweest.

Grote afval

Ds. Blenk zei er ernstig rekening mee te houden dat we vandaag de grote afval beleven waar 2 Thess. 2 over spreekt. „In deze situatie wordt de heilige rest uit Jesaja (hfst. 4 en 8) concreet. Deze wetenschap mag de kerk niet verlammen. Dat is in 2 Thess. ook niet het geval. Het is opmerkelijk dat die verlamming er ook niet is in de praktijk van het huidige gemeenteleven in de stad. Over secularisatie en godsverduistering kun je daar nauwelijks praten". De predikant benadrukte dat de kerk in Nederland zich niet blind moet staren op de eigen situatie maar voeling moet houden met de wereldkerk. In Oost- Europa en de Derde Wereld kan men ons vertellen wat overleven is. De groei van de kerk elders mag ons inspireren om gewoon door te gaan.

Isolement?

De vraag of de rest het isolement heeft te zoeken, beantwoordde ds. Blenk naar aanleiding van Jesaja 8.

Daar is sprake van een tijdelijke terugtrekking, een periode waarin de wet verzegeld wordt en het getuigenis binnen de smalle gemeente wordt bewaard. In dat zelfde hoofdstuk wordt het volk echter opgeroepen terug te keren tot diezelfde wet en getuigenis.

Er kan een tijd zijn waarin je je moet concentreren op de smalle gemeente maar nooit als doel in zichzelf. We moeten ons klaarhouden voor het moment waarop God die rest weer wil gebruiken om te zaaien.

Ds. Blenk vroeg zich af of de godsverduistering die vandaag wordt ervaren niet te maken heeft met angst voor piëtisme. „God spreekt toch gewis voor elk die voor hem leeft?

Waarom zijn we zo bang voor het krijgen van teksten?" Met twee voorbeelden uit de kerkgeschiedenis —Augustinus en Bonhoeffer— toonde ds. Blenk aan wat een tekst in het leven van een persoon kan betekenen.

„Ik ken de ontsporingen maar we moeten ons daarom voor het krijgen van teksten niet afsluiten. Zou het niet een gaatje in de godsverduistering zijn, als we God de kans gaven zó tot ons te spreken?"

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Gemeente moet het pand bewaren in de confrontatie

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's