Leefbaar maken centrum van Bergambacht vordert
Voorlopig nog geen bouw in plan West
BERGAMBACHT — In nauwe samenhang met het reeds eerder in deze krant genoemde bestemmingsplan „Dorpskern" in Bergambacht staat het plan - West. Dit plan is ter hand genomen, omdat de thans nog beschikbare bouwgrond vol begfint te raken. Hoewel men met deze grond in Oost en de Hoofdstraat nog ongeveer acht a tien jaar vooruit kan, is de procedure nu reeds gestart, omdat men verwacht ongeveer een zelfde periode nodig te hebben, alvorens er in West gebouwd kan worden.
Het plan wordt momenteel doorgerekend en valt waarschijnlijk positief uit. Vast staat echter wél, dat de Rijksbijdrage in de sanering van de dorpskern beslist noodzakelijk is voor de realisering van West.
Nu is het beslist niet zo, dat iedereen even blij is met West. In de eerste plaats de Hoofdstraatbewoners niet, die hun uitzicht op de polder kwijt zullen raken. Maar ook diverse particulieren zouden het, hoewel niet altijd fraaie, maar toch karakteristieke dorpsaanzicht vanaf de provinciale weg graag gehandhaafd zien. In het bijzonder geldt dit voor de Nederlandse Hervormde Kerk en de directe omgeving.
Dorpskern centraal
Wie al bezwaren hebben tegen West, niet de Hoofdstraat-winkeliers. Deze vinden de realisering hiervan belangrijk, daar de dorpskern dan weer meer centraal komt te liggen.
Dit bleek onder meer op een onlangs door hen georganiseerde forum-avond met het Bergambachtse gemeentebestuur en de Industriekring Bergambacht/Ammerstol. De winkeliersvereniging heeft dan ook een speciale commissie „Centrumwinkeliers" in het leven geroepen, die de specifieke dorpskernproblematiek behandelt. Zij onderschrijft het gemeentelijk streven om het winkelgebeuren te concentreren in de Hoofdstraat, tussen de Pleinstraat en'de hervormde kerk. Graag zag zij ook ontbrekende branches en dienstverlenende bedrijven in dit gebied.
Beperkte afsluiting
Van groot belang achten zij, naast een volwaardig winkelaanbod, goede parkeervoorzieningen in de directe omgeving van de Hoofdstraat. Dit mede öm het verkeersaanbod in deze straat zo laag mogelijk te houden. Als hieraan voldaan zou zijn, wordt er zelfs aan een beperkte afsluiting van de Hoofdstraat ten gunste van het winkelend publiek gedacht, hoewel de meningen hierover nog niet eensluidend zijn.
Eenrichtingsverkeer
Eenrichtingsverkeer zit er om verkeerstechnische reden echter ook niet in, omdat de hoeveelheid verkeer hier over regelmatig onvoldoende is, terwijl er dan ook weer veel harder gereden gaat worden. Het gemeentebestuur heeft er destijds dan ook bevnist voor gekozen, dat de automobilist het in deze straat niet gemakkelijk moest hebben, om zo het onnodige verkeer te weren.
Hiej komt nog bij, dat de straat sinds de herbestrating een proefgebied is van het ministerie van verkeer en waterstaat, dat hiervoor rapporten samenstelt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 mei 1983
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 mei 1983
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's