Van der Giessen wfl kosten fors beperken
Jn twee jaar naar niveau Japanners''
AMSTERDAM — De scheepswerf Van der Giessen-De Noord gaat proberen in twee jaar de kostprijs van de tcheepsnieuwbouw met niet minder dan twintig procent terug te brengen. De reductie zal worden nagestreefd door een ^^^^^^
flinke bezuiniging op de loonkosten (,4iet urenpakket moet overh^erdslteun geen verlies overbleef.
met 36 pet omlaag"), door het terugbrengen van de overhead-, algemene en personeelsgebonden kosten en door een grotere standaardisatie van het produkt, waardoor een besparing op personeel en materiaal kan worden bereikt.
„Met deze verbetering van de effi:iency denken we in twee jaar tijd het [apanse kostenniveau te bereiken", ildus directievoorzitter ir. D. van Dort. Overigens wordt er dan nog onIer de werkelijke kostprijs gewerkt. „Voor de schepen die wij bouwen zou ie prijs nog ongeveer vijf procent noeten stijgen om kostendekkend te iverken", aldus de topman in een toelichting op het jaarverslag.
Er wordt op dit moment een bikkelhard gevecht gevoerd tussen de Japanse scheepsbouw en de door de staat gefinancierde werven van ZuidKorea om een groot deel van de wereldmarkt. „Tegen de onwaarschijnlijk lage prijzen die Zuid-Korea voor liaar standaardschepen vraagt, kan zelfs Japan niet op. Het prijsniveau ligt volgens onze berekeningen soms nauwelijks boven onze loonkosten", aldus de directievoorzitter. Dit zeer lage prijsniveau werkt ook door op dé prijzen van de vaak complexere en eenmalige scheepstypen, die Van der Giessen-De Noord bouwt.
De markt is dan ook grondig verpest De eerstkomende jaren zal er zeker geen winst gemaakt worden. „Als Japan bovendien dezelfde kostenbeperkingen doorvoert als wij van plan zijn, is de situatie vrijwel uitzichtsloos", aldus topman Van Dort. Van der Giessen-De Noord heeft op dit moment ongeveer 1,5 pet van de wereldmarkt in handen. De jaarlijkse steun van de overheid is daarbij onontbeerlijk.
Geen verlies
De omzet van Van der Giessen-De Noord steeg vorig jaar van ƒ 303 min naar ƒ 424 min, terwijl de winst steeg van ƒ 0,6 min naar ƒ 0,7 min. De winst werd behaald in de marinebouw en de kunststoffendivisie. In de scheepsbouwdivisie is in 1982 binnen de gestelde budgetten gewerkt, zodat na de
De orderportefeuille nam van eind 1981 tot eind 1982 flink toe van ƒ 717 min naar ƒ 991 min. Zo heeft de scheepsbouwafdeling nu opdrachten voor de bouw van twee tankers, drie containerschepen en vier koelschepen. De directie verwacht dit jaar een redelijk resultaat te behalen. Topman Van Dort wilde dit verder niet getalsmatig uitdrukken, maar bevestigde dat een verdubbeling van het resultaat nog geen redelijke winst zou betekenen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's