Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VWO

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VWO

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dinsdagmorgen werd voor de VWO-kandidaten natuurkunde geëxamineerd. Over het algemeen waren de leerlingen vrij enthousiast over dit zeer herkenbare examen. Fijn was dat voor het eerst een kompleet vraagstuk gewijd was aan de keuzegroep, een per jaar toegewezen stuk leerstof naast de zogenaamde kernleerstof, namelijk astrofysica. De meeste leerlingen hadden hun tijd overigens wel nodig.

De vier opgaven van dit examen; de eerste opgave betrof de werking van een thermische beveiliging in een verwarmingsinstallatie. Door een docent werd deze opgave gekwalificeerd als erg gemakkelijk.

De tweede opgave leek genomen te zijn uit het vak biologie. Het ging namelijk over hart- en bloedvaten. Een paar opdrachten, de kandidaten moesten berekenen hoe groot de polsgolf was; was het vermogen van een hart was per tijdeenheid, wat de snelheid was van de polsgolf. Wat het gevolg was van ziekte en ouderdom, al met al een bijzonder leuke som.

De derde opgave was die van de keuzegroep astrofysica. De laatste opgave betrof een spiegelreflexcamera. Het hele examen was erg

De tweede opgave betrof een vraag over de elektromagnetische veldtheorie. Deze opgave vereiste wel veel inzicht. In de derde opgave werd een kartonnen figuur ten tonele gevoerd die als een gymnast allerlei bewegingen maakte, een wat merkwaardige verpakking voor een staticasom. De laatste opgave voor de HAVO-kandidaten betrof een NTC-weerstand. Deze opgave was tamelijk pittig. De algemene indruk betreffende het HAVO-examen was dat er wel originele vragen gesteld werden maar dat het geheel voor de leerlingen toch wel aan de pittige kant was..

Ook de kandidaten van de LTS C-niveau hadden dinsdag natuurkunde. Zij kregen vijf onderdelen waarover per onderdeel vijf meerkeuze vragen werden gesteld. Achtereenvolgens werden aan de orde gesteld, statica. kynematica, warmte, elektriciteit en geluid. Leraren van de LTS beoordeelden dit examen als makkelijker dan de voorgaande jaren. Een der docenten was daar eigenlijk niet helemaal over te spreken. Hij vond het examen toch wel te gemakkelijk. Merendeel van de jongens oordeelde dan ook dat het niet moeilijk was. wat ook blijkt uit het feit dat een aantal reeds binnen het uur klaar was. Over het algemeen eenvoudige vragen, waarbij slechts bij zes of zeven vragen iets meer moest worden nagedacht. Al met al misschien, zo werd gesteld, een beetje een tendens om naar MavoC te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 mei 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

VWO

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 mei 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's