Vermiste onderzeeboot komt weer, ,boven water"
nooit binnengelopen en staat vanaf die datum als vermist genoteerd. Waar de onderzeeër zijn einde heeft gevonden en onder welke omstandigheden, is ruim 40 jaar een raadsel gebleven, totdat Hans Besanon ongeveer anderhalf jaar geleden in contact kwam met de 40-jarige Australiër Hatcher, een beroepsberger van tijdens de tweede wereldoorlog tot zinken gebrachte schepen met kostbare lading.
Hatcher vertelde, dat Maleisische vissers regelmatig hun netten hadden verspeeld aan een wrak bij het eiland Tioman. Toen Hatcher naar het obstakel dook bleek er op de zanderige bodem het wrak van een onbekende onderzeeër te liggen.
Wrak
„De Australiër had vanaf de brug een handseinlamp meegenomen, waarin batterijen bleken te zitten met Nederlands opschrift. Verder bleek op een luik van de onderzeeër een plaat met het woord „dicht" te zijn gelast. Alles wees erop dat het dus om een Nederlandse onderzeeër moest gaan en wellicht de vermiste K17", aldus Besanon.
Tijdens de Tweede wereldoorlog zijn er in dat gebied drie Nederlandse onderzeeërs vergaan. Van een was bekend dat die veel noordelijker in de golven is verdwenen. Toen Hatcher vertelde dat hij die handseinlamp uit een koperen kist De sinds 1941 vermiste onderzeeboot (archieffoto) op de brug had gehaald bleek dat het wrak bijna niets anders dan dat van de K 17 kon zijn. Want de enige overlevende van de andere vergane onderzeeër O 16 verklaarde dat daar de handseinlamp niet in een dergelijke kist werd bewaard.
Mijnen
Volgens Besanon is het wrak aangetroffen met de neus in de zanderige bodem van de Zuidchinese zee en heeft het een groot gat aan de rechtervoorkant. Dat zou kunnen betekenen dat de K 17 aan de oppervlakte heeft gevaren en waarschijnlijk op een mijn is gelopen. Besanon hoopt op alle vragen over de onderzeeër antwoord te kunnen geven als Hatcher eind april weer naar het wrak afdaalt. Met name wil Besanon, die zelf niet naar het wrak gaat duiken, weten of er waterdichte schotten zijn gesloten. Want dat betekent, samen met het openstaande achterluik, dat enkele opvarenden de explosie van de mijn hebben overleefd en mogelijk de onderzeeër hebben kunnen verlaten. In dat geval ga ik langs de kust van Maleisië zoeken naar graven van aangespoelde lichamen van opvarenden.
Oorlogsgraf
Het is niet de bedoeling dat de Australiër de onderzeeër zelf binnen gaat. Dat is veel te gevaarlijk terwijl de overblijfselen van de bemanningsleden door de beweging van het schip waarschijnlijk op één hoop liggen. „Het wrak wordt, zeker als de Identiteit vaststaat, als een oorlogsgraf beschouwd dat niet mag worden betreden", aldus de oud-marine-officier.
Besanon gaat wel proberen van het wrak enige voorwerpen als aandenken mee te nemen, zoals het kompas en de scheepsbellen die zich bij de brug moeten bevinden. Die krijgen dan een plaats in de traditiekamer van de onderzeedienst, die dit jaar 75 jaar bestaat.
Onderzeeboot 016
Als het weer meezit en de operatie bij de K 17 voorspoedig verloopt wil Besanon samen met de Australiër eenzelfde karwei uitvoeren bij een ander wrak in de buurt van het eiland, dat waarschijnlijk dat van de O 16 is. Die onderzeeër liep op 15 december op een mijn en verdween in de golven. Slechts één opvarende wist na 35 uur in het water te hebben gelegen, de kust te bereiken. Besanon zegt na 40 jaar redelijk afstandelijk te kunnen staan tegen-over de gebeurtenissen waarbij zijn vader het leven verloor. „Maar ik denk dat ik toch wel een paar keer zal moeten slikken, als ik na die 40 jaar voor het eerst het graf van mijn • vader kan zien."
Financiën
De gehele operatie wordt door Besanon en Hatcher zelf betaald, „Alleen de reünistenvereniging on-derzeedienst was bereid ons financieel te steunen. De minister van' Defensie liet ons weten geen geld te hebben. Dat is toch wel een zuinige reactie, want nu moeten nabestaanden op eigen kosten en als een soort vrijetijdsbesteding maar nagaan, wat er met hun omgekomen ver- • wanten nu eigenlijk is gebeurd." • Aldus Besanon, die midden mei • weer in Nederland hoopt aan te komen met antwoorden op vragen, die,. 40 jaar lang onbeantwoord zijn ge-; bleven,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1982
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1982
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's