Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen lager tarief wegenbelasting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen lager tarief wegenbelasting

Eerder kam op verhoging

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG — Opheffing van het Rijkswegenfonds betekent voor de weggebruiker niet, dat hij minder motorrijtuigenbelasting gaat betalen. De opcenten, die hij voor dat fonds tot dusverre op de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting moest betalen, komen alleen in een ander potje terecht, de algemene middelen.

Vanaf 1 april 1981 gaat hij zelfs De bestaanszin van het fonds is nu meer betalen als een wetsontwerp evenwel verdwenen, omdat het niet wordt aangenomen, dat de provincies de bevoegdheid geeft opcenten te heffen op de motorrijtuigenbelasting. Die opcenten worden dan berekend over de nieuwe — hogere hoofdsom.

Dat blijkt uit een wetsontwerp dat de ministers Tuijnman (Verkeer en Waterstaat) en Andriessen (Financiën) woensdag de Tweede kamer hebben aangeboden. Het beoogt het Rijkswegenfonds met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar op te heffen. Met terugwerkende kracht, omdat het anders pas per 1 januari '81 kan. Een aanpassing per 1 januari en een tweede per 1 april van dat jaar vinden de bewindslieden ongewenst.

Nuttige functie

Het rijkswegenfonds heeft een nuttige functie vervuld sinds het in 1964 is opgericht voor de aanleg van autosnelwegen, aldus de bewindslieden. meer uitsluitend wordt gebruikt voor de aanleg van autosnelwegen. Het onderhoud ervan en bijvoorbeeld ook de aanleg van fietspaden worden er inmiddels uit betaald. Doordat het autopark de komende jaren minder snel zal groeien, komt bovendien continuïteit van het fonds in gevaar. Voor de wegenfinanciering — in het bijzonder de aanleg en het onderhoud van rijkswegen — bestaat daarom geen aanleiding meer voor het handhaven van een apart fonds, menen de bewindslieden.

In 1963 had Nederland 495 kilometer autosnelweg, in 1979 was dat 1.750. Daarnaast is veel verbredingswerk uitgevoerd. Het fonds wordt gevoed uit de opcenten uit de motorrijtuigenbelasting en door middel van een bepaalde" verhoudingsformule daartoe — uit de algemene rijksmiddelen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1980

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Geen lager tarief wegenbelasting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1980

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's