Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eensgezind werkzaam zijn is dringend nodig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eensgezind werkzaam zijn is dringend nodig

Geref. Onderwijzers- en Lerarenver.:

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOUDA — In de aula van „De Driestar" te Gouda werd vrijdag de 57ste jaarvergadering van de Gereformeerde Onderwijzers- en Lerarenvereniging (GOLV) gehouden. Opgeroepen werd tot eensgezinde samenwerking binnen het reformatorisch onderwijs, wat dringend nodig is. Ir. B. J. van der Vlies sprak over „Emancipatiegedachte met betrekking tot het onderwijs".

Voorzitter B. Stolk benadrukte in zijn openingswoord, dat het nodig is dat de leden eensgezind schouder aan schouder staan in de zeer verantwoordelijke taak, die hun is opgelegd in een tijd, die zich kenmerkt door wetteloosheid en bandeloosheid. De geest van onze tijd staat in het teken van de roep: ,,Laat ons hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen". In het teken van de autonome mens, die wil leven zonder God, zonder gebod en norm.

Krachten

Er zijn krachten werkzaam, zo vervolgde spreker, die aan onze huidige maatschappij de oorlog hebben verklaard met het doel haar te ontwrichten. Het slagveld waar de strijd wordt gevoerd is het onderwijs, de wapens die gehanteerd worden zijn leugen en bedrog, de inzet van deze strijd vormen onze kinderen.

De GOLV-voorzitter dacht hier met name aan de activiteiten van de geesteskinderen van de machtige neomarxistische Frankfurter Schule. De Duits-Amerikaanse filosoof Herbert Marcuse was hiervan een van de vertegenwoordigers. Hun ideeën vinden weerklank bij linksradicale stromingen, die steeds duidelijker hun sporen achterlaten. De infiltratie van deze kant wordt steeds duidelijker, kijkt maar naar de demonstraties van PA studenten dit jaar in Utrecht gehouden. Onbehoorlijke leuzen werden door hen meegevoerd.
 
Wij moeten, aldus de heer Stolk, vervuld zijn met grote zorgen over onze jeugd, die opgroeit in een decadente Westerse maatschappij, waar met name in dit jaar ook verhitte discussies gevoerd zijn over zaken van ingrijpende aard. Daar hoorden wij ouderen in onze jeugd niet van. Ik denk hierbij aan de modernisering van de kernwapens en het gebruik van kernenergie. Onze jeugd is niet immuun voor de grote geestelijke en morele gevaren. Ook zij staat bloot aan de verderfelijke invloeden van een afvallige, boze en godloze wereld. Zij verkeert in een noodsituatie.

Het Woord

Tegen deze machten bestaat slechts één wapen: het onfeilbare Woord des Heeren. ledere school behoort wachters te hebben, die ieder op de plaats waar God hem of haar gesteld heeft, moet waken over de toevertrouwde panden. Onze krachten zijn klein, door velen worden we niet begrepen, door anderen met minachting of verholen spot bejegend. Zo ging het ook : Nehemia. Vlijmscherp klonk de spot van Sanballat en zijn samenzweerders. Tegen het wapen van de spot stelt Nehemia in de eerste plaats het wapen van het gebed en zijn tweede af: weerwapen is de arbeid. Ondanks alles wordt het werk voortgezet en daar bij wordt het uiterste van het volk gevraagd. In deze geschiedenis blijkt dat bij de Heere geen verhindering is om te verlossen door velen of door weinigen. Zo is het getal van hen die de onvervalste wapenen van Schrift en belijdenis willen hanteren tegen de vele gevaren die onze jeugd bedreigen, ook niet groot. Laten ook wij onze kinderen trachten toe te rusten voor de taak die ze ter zijner tijd, wanneer de Heere dat geeft, moeten vervullen.

Ir. B. J. van der Vlies merkte in het begin van zijn referaat op, dat het goed is om als onderwijsmensen zich te bezinnen op de emancipatiegedachte. Want het onderwijs wordt als een van de beste aangrijpingspunten beschouwd om de emancipatiebeweging wat vaart te geven. Spreker zal het als een voortgaand proces van vrijmaking uit een gebondenheid of achterstand, welke door betrokkenen als een onrechtvaardige toestand wordt ervaren.

Doelgroepen

Hoewel we, aldus spreker, bij het woord emancipatie meestal direct en vooral denken aan de emancipatie van de vrouw, is duidelijk dat dit slechts één component is van een veel breder begrip en beweging. Doelgroep is niet enkel de vrouw in haar positie naast en tegenover de man, andere doelgroepen bestaan ook. Dat zijn onder meer gehandicapten, bejaarden en bijvoorbeeld buitenlandse werknemers.

Emancipatie is dus een nieuw begrip, aldus referent, dat verstrengeld is met allerlei andere factoren. Zo kan ook gezegd worden dat ook de gereformeerde gezindte gewikkeld is in een emancipatiestrijd. Aan ons voorgeslacht ia de nood der tijden niet voorbijgegaan, de nood is zelfs hier en daar op het hart gebonden geweest. De nood in de geestelijke worsteling der tijden om het behoud, het gezag en het beslag van de Waarheid van Gods Woord.

Tot de dag van vandaag gaat deze emancipatiestrijd verder. Voor de tweede wereldoorlog nauwelijks studenten uit de gereformeerde gezindte, na de oorlog een duidelijke doorbraak, eerst in de b-faculteiten, later ook in andere. Eigen scholen, eigen verzorging in tehuizen, een eigen krant, eigen periodieken, recentelijk de discussie om een eigen vereniging van werkgevers en werknemers.

We moeten elkaar de vraag wel blijvend voorhouden of deze ontwikkeling bitmen onze kringen en ons persoonlijk engagement erbij, voortkomen uit de karakteristieken van een emancipatiestrijd, aldus Van der Vlies, die opmerkte:

Als we weer bij het onderwijs gaan kijken, komen we toch weer terecht bij de vrouw. Het gaat dan uiteindelijk om de gelijkstelling van de vrouw. In dit verband schonk spreker aandacht aan de nota „Emancipatie, proces van verandering en groei" en de ,,Schets van een beleid voor emancipatie in onderwijs en wetenschappelijk onderzoek"

We kunnen dan ook niet meegaan met datgene wat heden ten dage op dit terrein actueel is. We behoeven en kunnen er echter ook niet boven gaan staan. De vreze des Heeren die doet wijken van alle kwaad. Dat leven stelt niet op een karig rantsoen. ,,Neen, des Heeren vrees" is rein, zij opent een fontein, van heil dat nooit vergaat", aldus Van der Vlies.

Spreker benadrukte dat het duidelijk is dat van ons en van ons reformatorisch christelijk onderwijs wordt verwacht dat we ons bewust zijn van onze eigen waardenoriëntatie terzake van de rolverhouding man — vrouw en die niet al te zeer tot algemeen geldende standaardnormen verheffen. Niemand van ons zal hardop beweren dat het er voor meisjes niet op aan komt op school omdat ze toch gaan trouwen. Dat verwijt klinkt wel, aldus Van der Vlies.

Nadenken

 Zo vindt de stichting „Marie wordt wijzer" dat binnen het vigerende systeem van vrijheid van onderwijs geen roldoorbrekend onderwijs is te verwachten. De overheid zou moediger en agressiever moeten zijn volgens deze stichting. Dergelijke uitspraken stemmen wel tot nadenken. Nadenken over de eigen geaardheid van man en vrouw, nadenken over het bijbelse mensbeeld, het bijbelse vrouwbeeld en manbeeld, het bijbelse vader- en moederbeeld. Nadenken over de achterliggende drijfveren van het hedendaagse emancipatiedrijven.

De jongens en de meisjes moeten de hun geschonken talenten ontwikkelen. Onder Gods leiding in de richting waarheen die talenten wijzen. Het christelijk onderwijs moet daarbij diensten verlenen. Dat onderwijs mag zich richten op jongens en meisjes. Ik lees in de Bijbel, aldus spreker, om het de kinderen — het gehele nageslacht — te vertellen en in te scherpen. Als we in de Bijbel kijken naar de positie van de vrouw, dan geeft hef Oude Testament grote bevoegdheden aan de man.

De werkende vrouw is een voorkomende en geaccepteerde zaak als ze in haar onderhoud moet voorzien. Dat ligt anders voor werkende gehuwde vrouwen. Voor hen ligt de levensroeping in het gezin. Ik blijf graag bij het oude huwelijksformulier, aldus referent. Als man en vrouw leven vanuit de daar genoemde hartelijke gezindheid, dan is er geen sprake van achterstelling, onderdrukking of tirannie van de man over de vrouw, maar ook niet van een vrouw die voorop loopt in een emancipatiedrang.

We kunnen dan ook niet meegaan met datgene wat heden ten dage op dit terrein actueel is. We behoeven en kunnen er echter ook niet boven gaan
staan. De vreze des Heeren die doet wijken van alle kwaad. Dat leven stelt
niet op een karig rantsoen. ,,Neen, des Heeren vrees" is rein, zij opent een
fontein, van heil dat nooit vergaat", aldus Van der Vlies.

Wacht

Uit het secretariaatsverslag bleek dat het ledental per 1 december 1979 761 bedroeg. Een ledenwerfactie had 50 nieuwe leden opgebracht, waartegenover nog wel wat bedankjes stonden. In het verslag wordt geconstateerd dat van het door sommige kabinetsleden geproclameerde ethische reveil weinig meer te bespeuren valt. De ontkerstening in de wetgeving zet zich, zij het wat minder provocerend, ook onder dit kabinet voort. Wij moeten dan ook de wacht blijven betrekken rond het reformatorisch onderwijs en dat met Gods Hulp. We moeten dat onderwijs organisatorisch en inhoudelijk blijven toetsen aan het onfeilbaar Woord van God, aldus de secretaris.

Het bestuur hield zich naast de normale bestuurlijke werkzaamheden in het afgelopen jaar bezig met brieven aan de minister van O & W over de inhoud van voorlichtingsmateriaal, waar men het niet mee eens was, een verzoek om deel te mogen nemen aan het Centraal Onderwijsoverleg en een gezamenlijk schrijven met de VGS inzake de medezeggenschapregeling in het onderwijs.

Ledenwerving

De secretaris riep de aanwezigen op ook dit jaar iets aan de ledenwerving te doen. Hij hoopte dat het aantal stille reclamemakers hoger zou zijn dan in het afgelopen jaar. Gelet op de in het afgelopen jaar gedane uitspraak door de Onderwijsraad, protestantse het reformatorisch onderwijs een denominatie is naast het protestants christelijk onderwijs, is het nodig dat we gezamenlijk naar buiten treden. ;, ,We hebben veel onderwijsvoorzieningen ontvangen de laatste jaren, aldus de secretaris, ook in onze kring, daar moeten we dankbaar voor zijn. Krijgen we nu echter geen problemen met de tijd na de schoolperiode? Een verantwoorde beroepskeuze wordt steeds moeilijker. Een zaak van bezinning. Onze schooldecanen hebben dan ook een zware en verantwoordelijke taak.



Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Eensgezind werkzaam zijn is dringend nodig

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's