Drie programma's voor alg. hogere opleidingen
Behoefte en capaciteit student belangrijk
TILBURG — De Katholieke Leergangen in Tilburg hebben minister Pais van onderwijs en wetenschappen een experimenteerplan aangeboden voor Algemeen Hogere Opleidingen (AHO). Deze opleidingen kennen drie programma's met een voor alle stromen geldende algemene kern. Het plan is ontwikkeld vanuit de opvatting dat tegemoet moet worden gekomen aan de gedifferentieerde behoeften en capaciteiten van de individuele student.
De programma's in het plan zijn: taalkundig, maatschappij-wetenschappelijk en natuurwetenschappelijk-technisch. Uitdrukkelijk is een scheiding tussen leerdoelen en vormingsdoelen vermeden. Het algemeen kernprogramma omvat vakken als: communicatieve vaardigheden waaronder taalvaardigheid (in Nederlands en Engels), documentatietechnieken, filosofie, christelijke levensoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer.
Hoog niveau
Alle vakken van alle programma's komen in het eerste leerjaar aan de orde en worden in het tweede en derde studiejaar uitgebouwd en mede op basis van de persoonlijke belangstelling van de student nader gericht. In het experimenteerplan wordt ervan uitgegaan dat dit onderwijs tot taak heeft studenten opleidingen te bieden om op vrij hoog niveau van het maatschappelijk leven aan de slag te gaan voor vele beroepen en functies van midden- en hoger kader. Deze beroepen en functies zijn van meer algemene aard en niet expliciet gebonden. Als regel hebben ze een min of meer leidinggevend karakter, aldus het plan.
Met het plan beogen de leergangen in Tilburg op korte termijn dagopleidingen in te voeren ter voorbereiding op een werkkring in brede sectoren van maatschappelijke betrekkingen. De leergangen zijn een gemeenschap van zeer diverse scholen. Voor de AHO's streeft men naar een open opleiding: zo ruim en objectief mogelijk informatie bieden over de verschillende opvattingen op levensbeschouwelijk terrein. Deze pluriforme opvattingen zullen tevens worden belicht vanuit de christelijke boodschap. Het idee voor de AHO sluit aan op gedachten die zijn neergelegd in ondermeer „Hoger onderwijs in de toekomst", een nota van de toenmalige minister van onderwijs en wetenschappen, Van Keménade;. Over de invoering ervan is langdurig gediscussieerd. Met de nota ,,Hoger onderwijs voor velen" van minister Pais is hierin geen verandering gekomen.
De Katholieke Leergangen onderkenden ook de behoefte aan een ook in onderwijskundig opzicht nieuw type van algemeen hogere opleidingen. Aan de invoering ervan moet een experimentele fase voorafgaan die beperkt van omvang dient te zijn. In het aangeboden plan wordt een onderwijskundig model voor de AHO uitgewerkt.
De theoretische mogelijkheden bevatten ieder voor zich onvoldoende garantie dat de nieuwe opleidingen zo goed mogelijk aan haar doelstelling beantwoorden. De gewenste maatschappelijke herkenbaarheid en potentiële bruikbaarheid van opleiding en diploma voor toegang tot maatschappelijke beroepen en functies, vragen om duidelijke leerdoelen en derhalve om een ,,harde kern". Ook het keuzeprogramma wordt door deze harde kern mede bepaald, aldus het plan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's