Opdracht voor bouw hefschip naar RSV
„Oester" begin '82 gereed
ROTTERDAM — De bouw van het hefschip, nodig voor het transport van de p(}lers voor de stormvloedkering* in de Oosterschelde is gregund aan het Ri^nSchelde-Verolme concern. Het hefschip moet vanaf begrin 1982 de pliers uit het bouwdok by het werkeiland Neeltje Jans in de Oosterscheldemonding: naar hun plaats van bestemming: varen.
Zoals bekend zullen er in de drie openingen van de stormvloedkering in het totaal 66 pijlers worden geplaatst, waarvan de grootste exemplaren ongeveer 40 meter hoog zijn en 17.500 ton wegen. Dit voorjaar is een begin gemaakt met de bouw van de eerste pijlers in het bouwdok. Door de opwaartse druk die het water aan de pijlers geeft, kan voor het hefschip worden volstaan met een draagvermogen van 10.000 ton. Het schip wordt gebouwd in een U-vorm, zodat het zich in .het bouwdok om de pijler kan manoeuvreren en hem vervolgens met twee portaalkranen, met takels en zware hijsklauwen drie meter van de zeebodem kan tillen. Met behulp van eigen voortstuwing, sleepboten en gebruik makend van de eb- en vloedstromen vaart het hefschip met de pijler naar de plaats van bestemming in één van de drie stroomgeulen. Daar wordt deze neergezet op een vooraf aangebrachte fundering. Tussen de pijlers worden 63 stalen schuiven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's