Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Coca cola

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Coca cola

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Koop niet de nieuwe plastic anderhalve literfles van Colca Cola. Met deze ernstige oproep richt de Consumentenbond zich in het decembernummer van de Consumentengids tot het Nederlandse publiek. De Colafles, zo betoogt de Consumentenbond, biedt uitsluitend het concern zelf voordelen; de koper mag, in ruil voor het gemak van het kunnen weggooien, de hoge kosten betalen. En daarbij komt, dat de fles, die gemaakt is van een dik, taai soort plastic'

polyein het milieu theen terephtalaat niet afbreekbaar is.

De extra kosten tengevolge van de plastic wegwerpfles zijn niet mis. De drank wordt namelijk niet enmaalminder dan 31 cent per liter duurder. De Bond beschuldigt Coca Cola er voorts van, de consument tot een grotere consumptie van deze koolzuurhoudende drank te verleiden. Wie namelijk een maal een fles heeft aangebroken, maakt de inhoud liefst zo snel mogelijk op, om de „prik " niet te laten verdwijnen.

Overigens is de Consumentenbond niet de enige die zijn gram over deze dure en milieuvervuilende fles heeft geuit: twee maanden geleden heeft minister Ginjaar van Volksgezondheid en Milieuhygiëne al zijn ongenoegen over de nieuwe Colafles uitgesproken. „ Wij willen hem hier herinneren aan een aan ons gedane belofte wettelijke maatregelen te nemen als de industrie niet in zijn geheel meewerkt aan het indammen van de afvalstroom", aldus de consumentenbond. „In West-Duitsland, waar de overheid kennelijk meer greep op dezef zaken heeft, zal de anderhalve-liter Colafles niet op de markt gebracht worden." i

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Coca cola

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's