Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JPan Am door fusie I terug op Schiphol

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JPan Am door fusie I terug op Schiphol

Carter geeft combinatie groen licht

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

SCHIPHOL — De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan American world airways zal per 1 januari 1980 weer regelmatig op Schiphol verschijnen. Dit als gevolg van de overneming door deze maatschappij van de eveneens Amerikaanse luchtvaartmaatschappij National airlines.

Voor deze fusie, waarover jarenlang is gestreden, heeft de Amerikaanse president Carter zaterdagavond het groene licht gegeven. 'Volgens de directeur van Pan Am Nederland Henk Schiphorst zullen alle diensten van National airlines worden overgenomen door Pan American, waaronder ook de diensten die National momenteel uitvoert op Amsterdam. Voorlopig zullen deze diensten ongewijzigd blijven.

Het personeel van de beide maatschappijen dat in Nederland werkzaam is zal worden samengevoegd. In totaal zal het personeelsbestand van de gecombineerde onderneming 49 personeelsleden omvatten. Er zullen volgens Pan Am-directeur Schiphorst geen ontslagen vallen. In totaal zijn na de fusie 35.200 mensen bij Pan Am in dienst.

Pan Am neemt National airlines over voor vijftig dollar per aandeel. Daarmee is in totaal ongeveer 450 miljoen dollar (900 miljoen gulden) gemoeid. Pan Am financiert de transactie voor een deel uit eigen middelen en voor een ander deel via een bankkrediet.

In 1978 heeft de maatschappij een krediet van driehonderd miljoen dollar (zeshonderd miljoen gulden) voor acht jaar gekregen voor de overneming van National. Van de aandelen national is 75 procent voor overneming aangemeld. De overige 25 procent is in handen van het personeel van National en van enkele instellingen.

De vijfde

De nieuwe combinatie wordt, gemeten naar het aantal vervoerde passagiers, de vijfde luchtvaartmaatschappij ter wereld, achter vier andere Amerikaanse luchtvaartmaaschappijen. Op deze ranglijst stond Pan Am voor de fusie op de twaalfde en National airlines op de veertiende plaats.

De vloot van de combinatie telt nu 146 vliegtuigen, 89 van Pan Am en 57 vn National airlines. Volgens de heer Schiphorst zulllen er geen wijzigingen in de elf nog uitstaande orders van Pan Am worden aangebracht.

De nieuwe maatschappij neemt alle bestaande rechten van National airlines over. De combinatie beschikt daardoor over een groot lijnennet. National airlines had een uitgebreid lijnennet in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, Pan Am had vele diensten tussen de Verenigde Staten en ondermeer Europa.

Over deze fusie heeft lange tijd onzekerheid bestaan. Aanvankelijk waren drie Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in de markt voor een fusie met National Airlines, te weten: Texas international. Eastern en Pan Am, waarvan de laatste uiteindelijk over bleef.

Stopgezet

Op 28 oktober van het vorig jaar staakte Pan Am de lijndiensten op Schiphol. Dit in verband met de gewijzigde situatie op de Noordatlantische route als gevolg van president Carters liberalisatiepolitiek. Veertig personeelsleden van Pan Am moesten

Ongewijzigd

Hoewel per 1 januari National airlines officieel Pan Am is geworden zullen de passagiers op Schiphol voorlopig de National airlines-kleuren nog blijven zien. De diensten op de VS van National airlines, nu onder Pan Am-vlag, blijven voorlopig ongewijzigd. Tot 6 januari vliegt de maatschappij dagelijks met en DC-10 vanuit Amsterdam op New York. Na die datum zal dit aantal tot 1 april 1980 tot vijf vluchten per week worden teruggebracht. Tot 1 april wordt daarnaast een maal per week non-stop een dienst Amsterdam-Miami uitgevoerd. Over de nieuwe dienstregeling na 1 april en eventuele nieuwe bestemmingen na die datum, kon de heer Schiphorst nog geen nadere mededelingen doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

JPan Am door fusie I terug op Schiphol

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's