Klaar voor de winter
Het ijs van de ruit krabben levert dikwijls lelijke krassen op. Een spuitbus is beter.
Het is verstandig om te zorgen dat men met de auto goed voorbereid de winter tegemoet gaat. De ervaring leert dat men pas na een hoop narigheid met de auto door het invallen van de vorst overgaat tot de aanschaf van diverse hulpmiddellen die het gebruik van de auto in de winter gemakkelijker maken. Sen beetje starthulpmiddel in het luchtfUter maakt het starten gemakkelijk. mmmgm
Vorst komt meestal onverwacht, althans men vergeet er rekening mee te houden. Bij het (haastige) vertrek 's morgens kunnen er don diverse problemen ontstaan.
Portterslot
Nooit in de auto laten liggen, die spuitbus voor 't ontdooien van 't portierslot. Dan moet men toch aan de- slag met spiritus, warme doeken, warmwaterkruik of aansteker. En zo'n spuitbusje is niet alleen gemakkelijker, maar ook beter.
Portier-ontdooiers in spuitbus tasten de lak niet aan zoals spiritus of aanstekervlam. Bovendien halen ze de oorzaak van het bevroren slot weg: het water. En smeren, ook, zoals te merken is als je ze toepast op een krakend scharnier binnenshuis. Makkelijk, als je het busje toch in je zak hebt. De spuitbus-ontdooiers zijn onder verschillende namen in de handel voor rond de twee gulden.
Mubberstrips
Ook als je portierslot voortreffelijk werkt kan je op een ijskoude morgen nog buiten de Auto gesloten worden. De rubbers van de tochtstrippen zitten dan aan elkaar gevroren. Daar valt weinig aan te doen. De enige oplossing is dan bruut geweld, wat minstens ten koste gaat van één rubberstrip.
Voor wie in de winter zijn ruitesproeier wil blijven gebruiken zijn er anti-vries vloeistoffen in de handel met reinigingsmiddel speciaal voor de ruitesproeier.
Voorkomen worden kan het wel. Door het rubber tijdig te behandelen met een spray die niet alleen vastvriezen voorkomt, maar ook het rubber soepel houdt en dus een goede afdichting garandeert. Hetzelfde effect als vroeger met bijvoorbeeld taJkpoeder werd bereikt, maar hoe houd je dat op zijn plaats in een schokkende auto.
Kijkgaatje
IJs op de ruiten. Dat is niet altijd even makkelijk te verwijderen, wat veel mensen er toe verleidt weg te rijden met alleen een gedeeltelijk schone voorruit en een minuscuul kykgaatje achter. Levensgevaarlijk en strafbaarl Afkrabben gaat meestal wel met de bekende krabbertjes. Soms echter is harder materiaal nodig, zoals een plamuurmes. Met gevaar voor blijvende krassen op de ruit.
Met ruit-ontdooiers is het allemaal wat gemakkelijker. Spiritus wordt daar vaak voor gebruikt. Maar dan moet je wel oppassen voor de lak. Vooral metallic-kleuren zijn zeer gevoelig voor brandspiritus. De speciale ruit-ontdooiers garanderen hun vriendelijkheid ten opzichte van de verf. Ze zijn te koop in prijzen van twee tot bijna zes gulden, afhankelijk van de verpakking, in plastic „afwasmiddelflesjes" of spuitbussen, soms compleet met krabber.
Vergeet bij het ruiten reinigen de voorlampen en de achterlichten niet.
Vocht
De auto die niet atmslaat op een vochtige ochtend wordt een ergernis. Natuurlijk is het mogelijk om alle vochtig geworden elektrische draden e.d. droog te wrijven. Maar wie heeft daar tijd voor 's morgens?
Sneller gaat het met een spuitbus vochtverdrijver. Die inderdaad alle waterafzettingen op de ontstekingsinstallatie verdrijft en zo voorkomt dat elektrische stroom op plaatsen terecht komt waar het niet hoort. De prijs voor een spuitbus ligt rond de drie rijksdaalders. Die vochtverdrijver geeft geen permanente bescherming. Daarvoor is weer 'n andere spuitbus nodig, die een hermetische plastic laag over de gehele elektrische installatie kan leggen, wat uiteraard alleen Werkt als -vóór het spuiten alles kurkdroog is, dus als de motor op bedrijfstemperatuur is.
De plasticlaag wordt bij de betere soorten niet aangetast door olie, benzine of accuzuur. Dan moet er wel bijna zeven gulden voor een bus worden neergeteld. Eenmaal spuiten per half jaar zou voldoende moeten zijn als tenminste de motor niet extreem heet is geworden.
Stavten
Een automotor is stijf na een koude nacht. Smeerolie heeft overdreven gezegd - de vorm van pasta aangenomen. De startmotor krijgt het zwaar en als de motor niet snel aanslaat is de accu gauw leeg. De motor slaat pas aan als er een goed brandbaar gasmengsel aanwezig is. De carburateur kan dat onder die omstandigheden niet altijd leveren. Vroeger werd daarvoor wel eens ether in het luchtfilter gebruikt, met alle explosiegevaar van dien.
De starthulpen van tegenwoordig - in spuitbussen van vier gulden tot een tientje - werken volgens het etherbeginsel, maar zijn minder gevaarlijk. Je kunt ze zelfs inbouwen, met bediening op het dashboard.
Doekje
Goed zicht is belangrijk. Voor aan de binnenzijde beslagen autoruiten bestaan er speciaal geprepareerde doeken, die er voor zorgen dat de mist niet zo snel weer terugkomt. Zo'n doek - van één tot twee gulden - kan iedereen zelf maken.
Neem een zachte doek en laat die helemaal doordrenken in een sopje van een modern afwasmiddel. Egaal laten uitdrogen; dus uitgespreid op een vochtabsorberende ondergrond. Dan heeft men goedkoop een doekje met het zelfde effect, met als enig nadeel dat je in sommige gevallen meer schuim dan helderheid op je ruit krijgt. Maar het werkt.
Voor wie het allemaal gemakkelijker wil is er dus het kant en klaar doekje. Met soms een speciale vloeistof waarmee een uitgewerkt doekje weer actief gemaakt kan worden. Op dezelfde manier als met zeepsop.
^^ atroën ex Diesel „Limousine".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's