Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Havenwerkgevers kunnen niet meer onderhandelen"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Havenwerkgevers kunnen niet meer onderhandelen"

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ROTTERDAM — Het is bij de jaarlijkse onderhandelingen over de haven-CAO's niet meer wat het geweest is. Vroeger had je te maken met kerels die zelfstandig konden beslissen, nu praat je met een batterij „veredelde zetbazen", die geen beslissingsbevoegdheid hebben. Mede daardoor duren de onderhandelingen vaak lang.

Die mening komt van voorzitter Jan van Eldik van de bedrijfsgroep havens van de vervoersbonden FNV. Op een vergadering donderdagavond met de FNV-leden in de Rotterdamse haven, zei Van Eldik: ,,Vroeger onderhandelde je met stuwadoors, die in hun eigen protemonnaie keken en dan hun mening gaven. Tegenwoordig moeten ze steeds weer ,,naar moeder" om te vragen hoe ver ze mogen gaan. Het is schorsen tot in den treure".

Volgens Van Eldik komt dat, omdat veel havenbedrijven nu onderdeel zijn van grote, vaak multinationale concerns en de havenwerkgevers vormen aan de onderhandelingstafel een ploeg van mensen die voortdurend ruggespraak moet houden.

Het was donderdagavond de tweede CAO-vergadering die de vervoersbonden FNV hielden met hun leden in de Rotterdamse haven. De eerste bijeenkomst, enkele weken terug, werd afgebroken, omdat er naar de mening van het districtsbestuur niet-leden de boventoon voerden, onder wie ex-stakingsleider Jim Stavinga.

CAO-wensen

Vanuit de vergadering van ruim honderd havenwerkers kwam donderdag opnieuw wat kritiek daarover, maar het gesprek spitste zich toe op de CAO-wensen: Het opnemen van de toeslagen in de lonen, verlaging van de „VUT-leeftijd" van 62 naar 60 en uitbreiding van de vakantie van 24 naar 25 dagen. Bovendien werd gevraagd om 20 gulden schoon per week erbij, of zoals een van de havenwerkers het uitdrukte, „de hoogst mogelijke looneis, want de haven kan het hebben".

Vooral de VUT-regeling in de haven, baart de vervoersbonden FNV zorgen. Er zijn volgens Van Eldik kleine bedrijven die de vervroegde uittreding nauwelijks kunnen betalen. Er zal volgens hem een VUT-pot moeten komen voor de haven, want er groeit de situatie, dat sommige bedrijven niet mee kunnen doen, omdat elke werkgever zelfstandig de kosten moet dragen.

Verlaging van de VUT-leeftijd met twee jaar wordt een kostbare zaak, aldus Van Eldik. Over de vakantie-eis gaf hij in overweging, dat het tijd wordt om de vakantietoeslag op te trekken (nu goed voor 22 dagen) voordat het verschil tussen aantal dagen en toeslag te groot wordt. Hij wil dit jaar ook extra aandacht voor vuil en zwaar werk in de stukgoedsector.

De voorstellen van de leden worden begin januari besproken in de CAOgroepsraad. Eind januari moeten de onderhandelingen met de havenwerkgevers beginnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Havenwerkgevers kunnen niet meer onderhandelen"

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's