Gevaarlijke situaties op Dam in Alblasserdam
ALBLASSERDAM — De verkeerssituatie op de Dam is voor voetgangers en fietsers onaanvaardbaar gevaarlijk geworden. Ingrijpende maatregelen zijn vereist, waarbij de voorkeur uitgaat naar de aanleg van een tweede brug over de Alblas. Die brug moet de Randweg aansluiten op de Edisonweg en verderdoor op het tunneltracé van de rijksweg. Een tweede ingrijpende maatregel betreft de dijkverbetering op de Dam. De voorkeur bij de uitvoering daarvan gaat uit naar het behoud van de buitendijkse bebouwing.
O^Dit zijn de belangrijkste conclusies •Ofen de Coördinatiekommissie Centrum (COC), in een door haar geschreven rapport over de problemaHet gemeentehuis van Alblasserdam waar de inspraakavonden geHouden worden. tiek in het centrum van Alblasserdam.
De direkte aanleiding voor het maken van een rapport over de situatie op de Dam-Ruigenhil is de behandeling geweest van de dijkverbeteringsplannen in het voorjaar van 1979. Op dat moment werd het gemeentebestuur overladen met plannen voor het gebied rond de Dam, die alle één ding met elkaar gemeen hadden: er zou sprake zijn van forse ingrepen. Een voorbeeld van zo'n plan is de aanleg van een tunnel onder de Noord ten noorden van het huidige brugtracé. Dit alles overziend hebben B. en W. in juni 1979 opdracht gegeven hun te adviseren over alle zaken die in het gebied Dam-Ruigenhil aan de orde zijn. Het resultaat is het zojuist genoemde, zeer belangrijke rapport. Aan de hand hiervan zullen B. en W. een standpunt innemen. Daarna zal in drie hoorzittingen in januari 1980 de mening van de bevolking worden gevraagd. In maart 1980 zal de gemeenteraad uiteindelijk de beslissingen nemen.
De Dam is de enige toegangsweg voor Alblasserdam. Dagelijks passeren er ongeveer 16.000 auto's. De huidige situatie is vooral gevaarlijk voor het langzame verkeer (fietsers en voetgangers), waarvoor nauwelijks ruimte overblijft. De bus staat ook stil in de verkeersopstopping en het bedienend verkeer kan er niet uit de voeten. De komende jaren zal deze toestand er zonder ingrijpen nog aanzienlijk op achteruit gaan, omdat het autoverbruik nog steeds toeneemt.
Door de funktie van het Zuiderstek als uitrit voor Van der Giessen de Noord zal de afwikkeling van het verkeer op de Dam rcmdom de Sluis nog moeilijker worden Voor het spitsuur is becijferd met welke files rekening moet worden gehouden als er niets zou gebeuren. Op de Ruigenhil zou een file van 3 km denkbaar zijn en bijvoorbeeld op de Haven een file van 1,5 km. Voor het langzame verkeer zou in deze situatie nog nauwelijks ruimte beschikbaar zijn.
In het rapport worden drie oplossingen (te weten: rekonstruktie DamRuigenhil, tweede brug over de Alblas en een brug over de Alblas met een. brug over het Nieuwe Waterschap) tegen elkaar afgewogen. Uitgangspunt daarbij is geweest, dat het langzame verkeer als de meest kwetsbare verkeersdeeinemer de grootste bescherming verdient. De belangen van de fietser en de voetganger worden gesteld boven die van het gemotoriseerd verkeer.
RECONSTRUCTIE
Een reconstructie van dé Dam-Ruigenhil biedt de mogelijkheid om de verkeersafwikkeling redelijk te laten verlopen. Voor de fietsers en voetgangers zal een ingrijpende reconstructie geen oplossing bieden op de Sluis en ten noorden daarvan (Haven-DamPlantageweg). Voor het openbaar vervoer e^n het autoverkeer is dat echter noodzakelijk. Als de belangen van het langzame verkeer veilig gesteld moeten worden, kan dat volgens het advies van de commissie alleen door middel van een nieuw fietspad. Dat zou beginnen aan de Kerkstraat en via een fietsbrug over de Alblas tussen de Dam en de Oranjestraat in zuidelijke richting gaan naar de Nedstaal en Papendrecht. Samen met het fietspad zal een beperkte reconstructie van de Dam noodzakelijk zijn.
De tweede, en waarschijnlijk de meest belangrijke, oplossing is een tweede brug over de Alblas. Deze oplossing biedt het grote voordeel, dat het verkeer in Alblasserdam meer gespreid wordt over wegen die dat aan kunnen en over wegen die daarvoor geschikt kunnen worden gemaakt. Het resultaat is, dat de Dam wordt ontlast, terwijl een goede fietsverbinding met Papendrecht ontstaat. Tevens zou een nieuwe brug kunnen leiden tot een beter aangepast buslijnennet voor Alblasserdam. Een brug betekent echter niet,. dat een beperkte reconstructie van de Dam-Ruigenhil achterwege kan blijven.
Als besloten wordt een tweede brug over de Alblas aan te leggen, zal er aan de Randweg nogal wat moeten veranderen. Op het gedeelte tussen de Alblas en de Vondellaan zal in de toe' komst het aantal auto's in het avondspitsuur wellicht toenemen tot 400 è 500. Om deze toeneming op te vangen zal er aan de Randweg een rijbaan bij moeten komen. De bestaande bomenrij kan hierdoor wel worden gespaard en terecht komen in de middenberm. In het rapport worden de zojuist genoemde mogelijkheden naast elkaar gezet en op grond van een aantal gevolgen met elkaar vergeleken. Deze gevolgen betreffen onder andere de toekomst van de Dam-Ruigenhil en de Randweg, het milieu en het landschap in de polder Kortland en uiteraard de kosten. In het rapport zijn de volgende conclusies getrokken: Een tweede brug over de Alblas in samenhang met een reconstructie van de Dam geniet de eerste voorkeur uit een oogpunt van verkeer. Dit wordt belangrijk gevonden, omdat het hier een oplossing betreft van de ontsluitingsproblematiek van de gemeente. Uit het oogpunt van stedebouw en sociale economie heeft deze oplossing eveneens de eerste voorkeur.
De oplossing waarin alleen een reconstructie van de Dam wordt aangegeven, heeft vanwege de milieu-aspecten de eerste voorkeur. De ingreep is namelijk ruimtelijk zo beperkt mogelijk gehouden. Stedebouwkundig zitten er nogal wat haken en ogen aan in verband met de leefbaarheid op de Dam en het winkelmilieu op de Plantageweg. Verkeerstechnisch en vanuit sociaal-economische kijk heeft deze oplossing de geringste voorkeur.
DIJKVERBETERING
In het rapport wordt naast een aantal alternatieve plannen van het Hoogheemraadschap Alblasserwaard nog een nieuwe mogelijkheid tot verbetering van de dijk op de Dam beschreven.
De opstellers van het rapport hebben nogal moeite met het vijzelen van woningen. De reden daarvoor is, dat betwijfeld wordt of in de toekomst de rijksoverheid bereid zal zijn geld te betalen voor het vijzelen van oude woningen. Begrijpelijk dat daarom voorkeur wordt gegeven aan oplossingen met zo min mogelijk vijzelen. De uiteindelijke keuze wordt beperkt tussen Een luchtfoto van een deel van Al-t^ blasserdam. In het midden de brug% over de Alblas. •enerzijds handhaven van de binnen-jj dijkse bebouwing en anderzijds hand-M haven van de. bebou-* wing. In het rapport is gekozen voor* behoud van de buitendijkse bebou-» wing, waarbij de panden Dam 35-5l| moeten verdwijnen. Als eis is daarbij^ op tafel gelegd dat de huidige bewo-# ners bij de toewijzing van de nieuw-| bouw voorrang moeten krijgen, terwijl» er zoveel mogelijk rekening met hunjii, wensen moet worden gehouden. AlsS^ uiteindelijk gekozen wordt voor dit ai-*' ternatief, zal de noodzaak van het ex-^ tra fietspad vervallen. Op de Dam'is;^' dan namelijk voldoende ruimte voorS' de aanleg van vrije fietspaden aanS beide zijden. J
INSPRAAKI
In januari 1980 zullen 3 inspraak-*; avonden worden belegd: op 14 januari|i voor de bewoners van de Oranjestraat,J Polderstraat, Dam en Ruigenhil; op« 15 januari voor de betrokken bedrij-|, ven en middenstanders; op 16 janu£lri|l voor de overige belanghebbenden enj geïnteresseerden --»
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's