In 1839 kreeg spoorloos Nederland de eerste trein
et Nederlandse landschap in zijn huidige vorm is voor ons ondenkbaar zonder spoorlijnen. Ze zijn er een wezenlijk onderdeel van. Het was dit jaar 140 jaar geleden, dat de eerste spoorweg in ons land geopend werd, het bekende lijntje van Amsterdam naar Haarlem. de ontbrekende, onmisbare lijnen door de staat konden worden aangelegd. Dit werd alleen gedaan als particulieren niet in aanmerking kwamen. In 1863 werd daarom de „Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen" (SS) of „Staatsspoor" opgericht. - Ondertussen was in 1860 de „Nederlandsche Centraalspoorweg Maatschappij" (NCSM) opgericht. Deze werd meestal „Centraalspoor" genoemd. Zij begon met de lijn Utrecht-Zwolle.
In 1869 begon de „Noord-BrabantschDuitsche Spoorweg Maatschappij" (NB DSM) met de lijn Boxtel - Goch Wesel.
Concurrentie
De drie grote maatschappijen Hollandsche Spoor, Rijnspoor en Staatsspoor werkten elkaar erg tegen. De staat bracht hier in 1890 verandering in. Zij kocht Rijnspoor op en verdeelde de hoofdlijnen tussen Hollandsche Spoor en Staatsspoor. Het gevolg was dat het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's