Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In 1839 kreeg spoorloos Nederland de eerste trein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In 1839 kreeg spoorloos Nederland de eerste trein

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

et Nederlandse landschap in zijn huidige vorm is voor ons ondenkbaar zonder spoorlijnen. Ze zijn er een wezenlijk onderdeel van. Het was dit jaar 140 jaar geleden, dat de eerste spoorweg in ons land geopend werd, het bekende lijntje van Amsterdam naar Haarlem. de ontbrekende, onmisbare lijnen door de staat konden worden aangelegd. Dit werd alleen gedaan als particulieren niet in aanmerking kwamen. In 1863 werd daarom de „Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen" (SS) of „Staatsspoor" opgericht. - Ondertussen was in 1860 de „Nederlandsche Centraalspoorweg Maatschappij" (NCSM) opgericht. Deze werd meestal „Centraalspoor" genoemd. Zij begon met de lijn Utrecht-Zwolle.

In 1869 begon de „Noord-BrabantschDuitsche Spoorweg Maatschappij" (NB DSM) met de lijn Boxtel - Goch Wesel.

Concurrentie

De drie grote maatschappijen Hollandsche Spoor, Rijnspoor en Staatsspoor werkten elkaar erg tegen. De staat bracht hier in 1890 verandering in. Zij kocht Rijnspoor op en verdeelde de hoofdlijnen tussen Hollandsche Spoor en Staatsspoor. Het gevolg was dat het

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

In 1839 kreeg spoorloos Nederland de eerste trein

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's