Steenkool
De toestand van de weg is altijd al een probleem geweest voor het vervoer over land. Men had vroeger niet voor niets vier tot zes paarden voor de wagen op de Hessenwegen. Bij regenval zakten de wielen diep weg in de modder. Bij droogte waren de zandwegen mul. De wagens werden dan maar moeizaam voortgetrokken. ' De oude Grieken en Romeinen deden al hun best om de wegen te verbeteren voor hun oorlogvoering. Ze legden in de wagensporen lange planken. Vaak liepen de wielen van de planken af. Daarom maakten ze tegen de binnenkanten een hoog opstaande rand. Het geheel leek een beetje op een spoorbaan.
Onze huidige spoorlijn stamt uit Engeland. Men gebruikte daar aan het eind van de Middeleeuwen al steenkool als brandstof. De steenkool bevond zich daar dicht onder de oppervlakte. In 1540 verschillende oorzaken. Engeland was toen zijn tijd ver vooruit op het gebied van de techniek. Nederland had talrijke watergangen, daardoor reisde men veel met de gerieflijke trekschuit. Haast had men toch meestal niet. De volksvertegenwoordigers voelden ook niet veel voor spoorlijnen. Daarom waren het in meentebestuur. Men wilde het de burgers niet lastig maken met roet en ontploffende locomotieven. Men moest niet zo veel van nieuwigheden hebben.
Na veel tegenslagen werd de spoorlijn tussen de beide steden op 20 september 1839 officieel in gebruik genomen. De trein vertrok om half twee uit Amsterdam. Hij bestond uit de locomotieven de „Arend" en de „Snelheid" en negen volgrijtuigen. De maatschappij had nog 'twee andere locomotieven, namelijk de „Hoop" en de „Leeuw". Men had deze locomotieven uit Engeland geïmporteerd.
Ook de werktuigbouwkundige was een Engelsman. Deze man was bijna onmisbaar. Dat wist hij zelf ook goed. Jaren later nog bedekte hij eerst de locomotieven met een zeildoek, voordat hij met zijn werkzaamheden begon. Hij was maar al te bang, dat een ander het vak ook zou leren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's