Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Concentraties

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Concentraties

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de Tweede wereldoorlog wordt het voor de woonwagenbewoners steeds moeilijker om zich in een zich industrialiserende en mechaniserende wereld te handhaven. In de oude ambachten was geen boterham meer te verdienen en niet zelden wordt een oude vuilnisbelt als standplaats aangewezen. Een klein percentage weet zijn zelfstandigheid te behouden en vestigt zich als oud-ijzerhandelaar of autosloper.

Een belangrijke oorzaak van de verminderde trek is het tekort aan standplaatsen. Wie een goede standplaats heeft gevonden wil deze niet verliezen aan de vele andere gegadigden. Het gevolg van de concentratie is dat vaak elkaar niet gunstig gezinde families gedwongen naast elkaar moeten leven. Ook onder degenen die hetzelfde beroep uitoefenen (autoslopen of oudijzerhandel) onstaan herhaaldelijk wrijvingen.

Hoewel op veel, kleinere, verzamelplaatsen orde en regelmaat heerst is de houding van de overige bevolking meestal negatief. Gemeen-" tebesturen gaan daarin vaak voor en doen hun best de woonwagenbevolking uit hun gebied te weren.

De gemeente Hulst komt met de nieuw te hanteren normen met 32 standplaatsen ver boven het toegestane aantal en daarvan zal een gedeelte naar de gemeente Hontenisse afvloeien. Verder zullen verschillende gemeenten rekening moeten houden met uitbreiding van het huidige aantal standplaatsen. Zierikzee zal ruimte moeten maken voor 10 standplaatsen, Bruinisse gaat naar 6, Tholen naar 5 en Vlissingen gaat een centrum 'inrichten voor 20 woonwagens. Dit plan was al in een vergevorderd stadium van uitvoering voor het uitkomen van het woonwagenplan. Gedeputeerde Staten vinden dat de reeds geplande centra als een vaststaand gegeven aanvaard moeten worden.

Goes behoudt voorlopig het centrum dat thans 21 standplaatsen telt, maar de uitbreiding van de woonwagenbevolking zal in Reimerswaal een onderdak vinden. Daar wordt een centrum van 8 plaatsen ingericht. In Zeeuws-Vlaanderen zal in Schoondijke geen uitbreiding plaatsvinden Aardenburg dient voor de groei van de woonwagenbevolking van Schoondijke een centrum in te richten. In Sas van Gent blijven de 16 standplaatsen gehandhaafd. Terneuzen houdt een standplaats van 18 wagens, maar zal een tweede centrum in moeten richten van 15 standplaatsen. Axel maakt met 12 standplaatsen een opening in kanaalzone voor vestiging van woonwagenbewoners. Ten slotte neemt Hontenisse 7 van de 32 woonwagenbewoners uit Hulst over.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Concentraties

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's