Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CDA: waarborg voor yerkeersveiligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CDA: waarborg voor yerkeersveiligheid

IJSSELMUIDEN WIL RW. 50

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(van onze correspondent) Zoals wij gisteren meldden is de gemeenteraad beIJSSELMUIDEN reid de toegezegde tweede IJsselbrug in te leveren, indien dit kan bijdragen tot een definitieve keuze van de minister voor de aanleg van het gedeelte Rijksweg 50 Hattemerbroek-Emmeloord. Dit bleek tijdens de laatst geliouden raadsvergadering nadat er was gestemd over een CDA-motie, welke mede was ingediend namens de fracties van de PvdA, IJGB en RPF.

Met het aannemen van deze motie kreeg het college Van b en w bovendien opdracht op de kortst mogelijke termijn over deze bereidwilligheid te spreken met de minister van Verkeer en Waterstaat, het provinciaal bestuur van Overijssel en het gemeentebestuur van Kampen. De heer Otten (CDA) zette alle problemen rond de aanleg van een tweede Usselbrug en Rijksweg 50 nog eens op een rijtje. Hij kwam daarbij mede aan de hand van de nota van Rijkswaterstaat tot de conclusie dat, indien de minister niet zal kiezen voor Rijksweg 50 maar voor Rijksweg 32 (van Heerenveen naar Meppel), er grote problemen zullen ontstaan in IJsselmuiden en bij de Ramspolbrug. Dat er verder sprake zal zijn van zodanige verkeersoverlast op de rijksweg Zwolle-Kampen dat de verkeersveiligheid in gevaar komt. Bij de verwerking van het verkeer zal de thans geplande tweede IJsselbrug volgens de heer Otten niet meer dan een lokale en regionale betekenis hebben. Bovendien zal het verkeer in die situatie in IJsselmuiden onherroepelijk vastlopen op het oeverkruispunt voor de huidige IJsselbrug. Een situatie welke voor IJsselmuiden een ramp zal betekenen. Voor dit alles' is maar een oplossing mogelijk, namelijk een spoedige realisering van het reeds vastgestelde tracé voor Rijksweg 50, westelijk om Kampen. Alleen daardoor zal volgens de heer Otten het noord-zuidverkeer definitief uit de problemen zijn. Zijn betoog mondde tenslotte uit in een zeventien conclusies tellende motie. Met uitzondering van de heer Kragt ging de SGP-fractie niet mee met de motie. Volgens SGP-raadslid Meuleman jr. moesten er toch wel bijzonder zwaarwegende argumenten voor de dag komen, wilde hij in dit stadium gaan' morrelen aan het contract tussen overheid, provincie en de gemeente Kampen en IJsselmuiden over de bouw van een tweede IJsselbrug. „Moet dan de gemeente IJsselmuiden die niet meer dan 2% van de kosten moet betalen voorop lopen om deze zaak ter discussie te stellen? Is de minister wiens ministerie 75% moet betalen niet mans genoeg dit te doen?" zo vroeg Meuleman zich af. Verder stelde Meuleman de vraag of de raadsleden die de motie steunden bereid waren als de keus op Rijksweg 32 -zou vallen dan toch onverkort vasthielden aan Jiet contract voor de tweede brug. Burgemeester Van Voorden wees er op dat de raad destijds een democratisch besluit had genomen, waarbij verplichtingen zijn aangegaan op financieel, contractueel en planologisch terrein.

Uitvoeren

,,Wanneer de raad deze motie aanneemt zullen wij deze beslist uitvoeren. Dit houdt echter niet in dat wij bereid zijn tot contractbreuk, aldus de heer Van Voorden. Door de heer Otten (CDA) werd benadrukt dat de strekking van de motie geenszins was het college of wie dan ook aan te zetten tot contractbreuk, maar om een waarborg te vinden voor de verkeersveiligheid. Tenslotte werd de motie aanvaard met elftegen vier stemmen. Hierdoor kreeg het college de moeilijke opdracht om te trachten met de tweede brug (aanlegkosten circa 40 miljoen) aan de haak als lokaas, het rijk, provincie en de gemeente Kampen warm te maken voor een spoedige realisering van Rijksweg 50.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

CDA: waarborg voor yerkeersveiligheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's