^f; Alleen boycot helpt tegen slavenwerk zeelieden''
ITF op de bres voor onderbetaalden
TERNEUZEN — De Internationale transportarbeidersfederatie (IIF) wil oolc in Nederland het bocoyt-wapen gaan hanteren bij acties voor betere Ionen op schepen onder goedI(ope vlag. Scheepsstakingen in Nederland hebben dit jaar 2,4 miljoen dollar opgeleverd aan achterstallige gages. Het resultaat zou stukken hoger zijn, als er schepen ge-
boycot konden noorden, zoals in onze buurlanden.
„Een boycot is het enige middel om daadwerkelijk iets te doen aan het slavenwerk, dat nu vaak verzet moet worden op schepen onder goedkopere vlag", vindt de Nederlandse ITF-inspecteur Johan Altena. Hij zei gisteren in Terneuzen, waar hij namens de ITF 42.000 gulden schonk aan het zeemanscentrum daar.
De vakbeweging zit, als het om een boycot gaat, nog altijd in de maag met het Panhinlibco-arrest van de Hoge Raad. Deze uitspraak stamt uit 1960. Het arrest komt er in het kort op neer, dat staken in andermans belang (een scheepsbemanning bijvoorbeeld) niet is toegestaan. bij het parlement in te dienen.
Allang achterhaald, vindt Altena. „Zelfs in de politiek is men van oordeel, dat boycotten een erkend strijdmiddel is. Ik denk aan de Rhodesiëboycot en de verschillende boycots van Zuid-Afrika".
De ITF probeert voor schepen onder goedkopere vlag standaardarbeidscontraeten af te sluiten, waarbij de bemanning een redelijk salaris krijgt. „Vaak lukt dat niet zonder een boycot of het dreigen daarmee", aldus Altena.
„Onder druk**
Een boycot heeft voor de bemanning voordelen, zegt Altena, „omdat deze mensen vaak uit landen komen, waar amper het recht van spreken bestaat, laat staan het recht van staken". In Nederland is het tot nu toe onmogelijk om een „goedkope vlag"reder te dwingen tot een normale betaling, tenzij de bemanning in staking gaat. Dat lukt vaak niet, omdat rederijen volgens Altena hun bemanningen onder enorme druk kunnen zetten.
Voor de Filippijnen — een bekende leverancier van goedkope „crews" — geldt bijvoorbeeld dat bemanningsleden die deelnemen aan acties op een zwarte lijst belanden, als hun exwerkgever wil. Andere methoden ruiken volgens Altena regelrecht naar chantage. Reders laten geregeld een nieuwe bemanning een verklaring tekenen, dat ze geen prijs stellen op inmenging van de ITF. Dat is een voorwaarde om de baan te krijgen. „De „leus" rederskringen, dat bemanningsleden geen inmenging wensen, is ook te weerleggen met het aantal verzoeken om assistentie. De ITF in Rotterdam heeft dit jaar zeshonderd zeelieden op bezoek gehad, die om hulp aanklopten", aldus de ITF-inspecteur.
Hogere lonen
Acties voor hogere lonen hebben dit jaar meer resultaat gehad dan in 1978. Altena schat, dat de ITF dit jaar uitkomt op 20 miljoen dollar aan nagevorderden gages. Vorig jaar was dat 11 miljoen. De Nederlandse bijdrage van 2,4 miljoen lag vorig jaar op 1,5 miljoen dollar.
Ondertussen loopt de tonrlage onder goedkope vlag terug. Het zijn volgens Altena vooral Griekse reders (met 30 miljoen ton op de derde plaats van goedkope-vlag-reders) die bezig zijn hun schepen terug te brengen onder de Helleense vlag. Reden is het gunstiger fiscaal klimaat in Griekenland, maar volgens Altena ook de angst voor boycot-acties.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's