Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Spoorlijn ZwoUe-Meppel ** moet er snel  komm

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Spoorlijn ZwoUe-Meppel ** moet er snel komm

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ASSEN — De provinciale besturen van Drenthe en Overijssel hebben minister Tuijnman van Verkeer en waterstaat opheldering gevraagd over de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Meppel. De provincies willen weten hoe het daarmee staat nu hun is gebleken, dat de elektrificatie van de lijn niet in de planning van de Nederlandse spoorwegen is opgenomen.

Bij het principe-akkoord, dat Friesland, Drenthe, Groningen en Overijssel begin dit jaar met dé regering sloten, werd overeengekomen, dat de spoorlijn in 1987 zou moeten zijn geèlectrificeerd, aldus secretaris H. Speelman van de bestuurscommissie Noorden des lands. Als het werk aan de spoorlijn niet in de planning van NS is opgenomen, betekent dat, dat het project niet in 1987 klaar kan zijn, aldus Speelman.

Een woordvoerder van de NS zei desgevraagd, dat er bij de spoorwegen nog geen opdracht van de minister is binnengekomen voor elektrificatie van de lijn Zwolle-Meppel. Verbetering van deze lijn stond op het prioriteitenschema van de NS pas voor de jaren negentig opgenomen, maar Overijssel en Drenthe willen er meer vaart achter zetten.

NS zet in ieder geval vraagtekens bij het jaar 1987. De technische capaciteit, zowel als de noodzakelijke en doorgaans zeer tijdrovende planologische procedures maken het onwaarplaats aan de Naarderstraat te Huizen. schijnlijk dat het werk in 1987 klaar kan zijn, ook al zou minister Tuijnman NS nog dit jaar een opdracht geven.

Daar komt bij, dat NS de lijn Zwolle-Emmen geen voorrang wil geven boven projecten die dringender zijn, zoals verbetering van de verbindingen tussen Amsterdam en de kop van Noord-Holland. Omdat Zwolle-Emmen een onrendabele lijn is, zal investering daarin ook de jaarlijkse exploitatielasten van de spoorwegen doen toenemen, aldus de woordvoerder van NS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Spoorlijn ZwoUe-Meppel ** moet er snel  komm

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's