Donkere toekomst A VR
(door A. Ermstrang) De kranten staan bol van de berichten over de NV Afval Verwerking Rijnmond: wel failliet, niet failliet, wel uitstel van betaling, geen surséance, het rijk helpt wel en het rijk helpt niet. Zo langzamerhand snapt niemand er iets meer van.
Voor de krantelezer moet de hele berichtgeving rond de NV Afval Verwerking Rijnmond, kortweg de AVR, nogal verwarrend overkomen. De situatie rond het bedrijf, dat het afval van een groot deel van de provincies Zuid-Holland en Utrecht verwerkt, is dat a.s. maandag de aanvraag tot uitstel van betaling de deur uitgaat. Dinsdag zullen de aandeelhouders van het bedrijf, het Openbaar Lichaam Rijnmond en de gemeenten in dat gebied, zich over het probleem buigen, terwijl de raad van het Openbaar Lichaam naar alle waarschijnlijkheid woensdag in {spoed)vergadering bijeen zal komen. Dan moet een uitspraak over het tot nu toe gevoerde beleid vol
Oorzaken
Het heeft weinig zin de geschiedenis te herhalen. Het nalaten van een aanpassing van de tarieven, onvoordelige langlopende contracten met de provincie Utrecht en het gewest midden-Holland, spanningen in de top en een aanvankelijke overcapaciteit van het bedrijf, het zijn alle oorzaken van een verlies dat inmiddels is opgelopen tot zon 250 miljoen gulden. Hoewel de discussie zich de laatste weken toe spitst op de verliezen door de contracten met de ,,buitengewesten" Utrecht en Midden-Holland moet niet worden vergeten dat voordat van enig verlies door deze contracten sprake was, het tekort al zo'n slordige 200 miljoen gulden bedroeg.
Wantrouwen
De tarieven van de gemeenten zijn inmiddels verhoogd, terwijl het wantrouwen tussen de Raad van commissarissen en het bestuur van Rijnmond enerzijds en de buitengewesten anderzijds deze week een hoogtepunt bereikten. Met name de provincie Utrecht bleek tenslotte niet bereid de tarieven aan te passen. Bemiddelingspogingen van de regering en een aanbod van een lening van 100 miljoen gulden tot 1 februari 1980 mochten niet baten. Aan de belangrijkste eis, kostendekkende tarieven, werd door gedeputeerde staten van Utrecht niet voldaan. Nu heeft het weinig zin om het provinciaal bestuur van Utrecht de schuld te geven, want met evenveel recht kan worden gesteld dat de Rijnmondgemeenten zelf de contracten hebben opgesteld. Als één feit aan het geweten van velen in Rijnmond knaagt, is het wel hoe men dat toen zo heeft kunnen doen.
Verschil binnen PvdA
Het is nog de vraag of de „val van de AVR" in politiek Rijnmond zonder gevolgen zal blijven. Onzeker is of het dagelijks bestuur van Rijnmond, waarvan drie socialisten zitting hebben in de Raad van commissarissen, ongeschonden uit de strijd komt. Deze week rezen de meningsverschillen binnen de PvdA, de overheersende partij in Rijnmond, ten top over de aanpak van de problematiek. Daarbij schortte één van de leden van het dagelijks bestuur, de heer A. van 't Laar zijn werkzaamheden als commissaris op, zonder daarvan de Rijnmond raadsleden op de hoogte te stellen. Een ander probleem is dat het gewestelijk bestuur van de kieskring Rijnmond, het dagelijks bestuurslid tevens president-commissaris van de AVR, drs. P. de Ruiter, als hoofddader van de narigheid aanwijst. ,,De neiging van het PvdA-gewest om Rijnmond te besturen neemt overigens met de dag toe." Het PPR-raadslid Piesma heeft inmiddels een motie van wantrouwen tegen het gehele dagelijks bestuur aangekondigd.
Hoe verder?
De belangrijkste vraag is echter hoe het verder moet. De Rijnmondgemeenten, met het Openbaar Lichaam voorop, hebben gefaald. Ééns te meer is de bestuurlijke onmacht van het Openbaar Lichaam gebleken. Alle partijen zijn het er daarnaast over eens dat de installaties moeten blijven draaien. Het afvalprobleem in Zuid-Holland is al groot genoeg.
Een faillissement lijkt op dit moment onafwendbaar. De enige oplossing zou zijn, een regionale dienst in het leven te roepen en de jaariijkse schulden af te wentelen op de begroting van Rijnmond. Of dit een haalbaar idee is? Hoe men ook kiest, de inwoner van Rijnmond zal in ieder geval de rekening van het beleid gepresenteerd krijgen.
Verkoop
Naar verluidt wordt achter de schermen al druk onderhandeld over de verkoop van het bedrijf. Hoewel ook een aantal particulieren zich hebben aangemeld, wordt er angstvallig voor gewaakt de ambtenarenstatus van de werknemers van de AVR — die in dienst zijn van het Openbaar Lichaam — niet aan te tasten. De PvdA zal dat ook niet toestaan. De Zuidhollandse gedeputeerde J. Hoek van Dijke liet gisteren doorschemeren dat de provincie alle krachten zal inspannen om het bedrijf in overheidshanden te laten blijven. Een overname van de AVR door de provincie wordt niet uitgesloten. Het zou aardig zijn: als Zuid-Holland in tweeën wordt gedeeld, mag Rijnmond (in de status van provincie) het bedrijf weer terug nemen.
Naar net zich laat aanzien krijgen de juristen nu ook een mogelijkheid de cntracten met Utrecht te verbreken. Voor die provincie zal dat betekenen dat op korte termijn oplossingen moeten worden gezocht. Minister Ginjaar van Volksgezondheid en Milieuhygiëne heeft deze week nog eens duidelijk benadrukt, dat hij bij een fatllisement van de AVR zal proberen het storten van vuil in de provincie Utjecht te voorkomen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's