ZEEUWS VLAANDEREN „ZIT" MET ON©EÜ©I)i}iJJK VERVOER
TERNEUZEN — In Zeeuwe-I^laanderen maakt de landbouw in toenemende mate misbruik van oneffenheden in de wegrenverkeerswet. Het borc^e dat een maxlmimi snelheid Tan 16 kilometer aanduidt, wordt regrelmatlg als dekmantel grebruikt om met ondeugdeiyk materiaal op de openbare weg: te verscUJnen.
Beeds geruime tijd geleden heeft de politie een en ander geconstateerd. Door onduidelijk geredigeerde artikelen in het wegenverkeersreglement kan de Sterke arm nauwelijks optreden. Noodgedwongen ziet men dan ook een heleboel „overtredingen" door de vingers. Dat laatste is iets waar Temeuzens plaatsvervangend korpschef C. de Groot al lange tijd geen vrede mee heeft. : De' noodzakelijke wijzigingen in het genoemde reglement kwamen tot op heden nog niet tot stand, omdat de daarvoor verantwoordelijke instanties „niet thuis" gaven. De dringende problematiek Werd door de vertegenwoordigers vaii de meeste andere politiekorpsen niet direct ingezien, omdat het een specifiek regionale moeilijkheid betrof.
Gelukkig deed zich de gelegenheid voor om de verantwoordelijke instantie — de Centrale Politie-Verkeerscommissie — ter plaatse het misbruik van het wegenverkeersreglement onder ogen te ibrengen. Door dit leerzame onderwijs 'overtuigd geraakt, hebben de commissieleden de minister met een brief van de inoeilijkheden in en om Temeuzen in kennis gesteld.
De minister heeft op zijn beurt een werkgroep, samengesteld uit politiemensen en vertegenwoordigers van de landbouw, opdracht gegeven om een en ander te onderzoeken. Het moet voor beide partijen duidelijk worden wat wettelijk wel en niet is toegestaan. Het iangzame verheer in Zeeuwaylaander en zorgt sorns :VOm levent^t vaarlyke situaties. £^^#^^1 -È^VoIgens'De Groot is het noodzakelijk 'dat het wegenverkeersreglement wordt herschreven. Er moet een apart hoofdstuk gewijd worden aan het landbouwvervoer. Het voortschrijden van de techniek en de daarmee gepaard gaande aanpassingen in de wetgeving maken het de politieman steeds moeilijker om handelend op te treden. Het is in het wetboek een aaneenschakeling van verwijzingen geworden van het ene artikel naar het andere.
CONFRONTATIE
De Groot beseft dat hij met deze gang van zaken de boeren tegen zich in het harnas jaagt. Hij bedoelt echter geenszins deze mensen de duimschroeven extra aan te draaien. Er zijn echter een aantal personen, die van hun bevoorrechte positie een ongeoorloofd gebruik maken. Indertijd heeft de wetgever de boer in bepaalde gevallen ontheffing verleend. M^t landbouwwerktuigen mocht (en mag) bij uitzondering over de weg gegaan worden. Dat daarmee de hand gelicht wordt, kan iedereen in Zeeuws-Vlaanderen zien. Het bordje 16 kin baant de weg voor landbouwvoertuigen „die bij hun vorige eigenaar soms al 100.000 of meer kilometers als vrachtwagencombinatie hebben dienst gedaan".
De Groot vindt echter dat de mensen zichzelf de voorkeurspositie ontnemen. Het is bovendien een oneerlijke concurrentie ten opzichte van de beroepsvervoerders, die hoge onkosten voor auto en chauffeur moeten maken. Voor de „illegale voertuigen" behoeft geen wegenbelasting betaald te worden en ook het bekende Deel III is niet vereist. Als chauffeur kan men zelfs een jongen van ld jaar aantrekken, terwijl de brandstof van een voertuig uit deze categorie ook al in het goedkoopste tarief valt.
Wet
De belangrijkste zorg voor de politieman blijft echter de scheefgegroeide situatie als gevolg van een onnauwkeurige formulering in de wet. Indien men het wegenverkeersreglement zou aanpassen,wil De Groot ook een aantal toevoegingen voor de veiligheid van de weggebruiker. Vooral voor de herkenbaarheid moet de verlichting verbeterd worden en dient er meer met fluoriserend materiaal gewerkt te worden. Voor een goed overzicht rondom de trekker dient het voeren van spiegels verplicht te worden. „Ongelooflijk is het", vindt De Groot, „dat een trekker of een daardoor voortgetrokken last tot een-bepaalde wieldruk geen remlichten hoeft te voeren. Zwaailichten moeten het worden, die permanent hun gele licht uitzenden!" Het verheugt de inspecteur dat ook de boerenorganisaties hun medewerking hebben toegezegd om uit deze toch wel onhoudbare situatie te geraken. In een stad als Rotterdam zou veel van wat hier dagelijks over de weg gaat niet zonder politiegeleide plaatsvinden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's