Van onze RD-plusredactie
De verkeerstechniek heeft zich de laatste jaren tot een zo hoog peil ontwikkeld, dat nu vele ingenieurs in dit vak afstuderen. Waar vroeger een langs contacten draaiende schijf in een kolossale kast een kruispunt bestuurde, staat nu een klein elektronisch kastje dat het hele gebeuren op een kruising regelt en dat be-stuurd wordt door... de passerende auto's.
Dit nieuwe systeem is een grote verbetering ten opzichte van het oude, omdat het zich geheel aanpast aan de verkeerssituatie en de hoeveelheid verkeer op een kruispunt.
Het oude systeem — op veel plaatsen wordt dat nog toegepast — werkt met de regelmaat van de klok. Het verkeerslicht (geen stoplicht, want bij groen licht hoeft men niet te stoppen) blijft een bepaald aantal seconden op rood staan, dan een aantal seconden op groen om vervolgens op geel te springen. Wie regelmatig een dergelijk kruispunt passeert, kent het systeem al gauw uit het hoofd en zal precies weten wanneer het licht op groen en wanneer het op rood zal gaan. Ook zal men na het oprijden bij groen licht, precies weten hoe men het volgende verkeerslicht zal aantreffen. Dikwijls zijn dergelijk bestuurde kruis
Een blik in de kast van een moderne verkeersautomaat.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's