Sleutelklare oplossingen oor transportproblemen, waar ook ter wereld
Opmerkelijk Nederlands initiatief
DEN HAAG — Zoals wij gisteren meldden hebben drie bekende Nederlandse bedrijven-, DAF, Philips en Van Gend en Loos, een uniek samenwerkingsverband gesloten, dat onder de naam Business Logistics systems gaat opereren. De nieuwe onderneming zal zich bezig houden met alle activiteiten die samenhangen met het verplaatsen, de opslag, hef onderbrengen en het afleveren van goederen en mensen. Het werkterrein is wereldwijd.
Voedselhulp voor derde landen. In haven van bestemming dan zijn de de Rotterdamse haven weet men met los- en verdere transportproblemen het transport wel raad. Is hetprodukt vaak levensgroot, echter eenmaal aangekomen in de
Omdat hier toch wel van een zeer Dat de deelnemende bedrijven duideinteressante ontwikkeling sprake is, lijke perspectieven zien voor dit nieulijkt het de moeite waard wat nader in we puur Nederlandse initiatief bleek te gaan op de achtergronden die tot de al wel uit het feit, dat zij drie van hun oprichting van BLS hebben geleid, topmensen stuurden naar een in Den Haag belegde persconferentie. Namens DAF was aanwezig de president-directeur drs. P. J. G. van Doorne, Philips stuurde directeur dr. W. Dekker, terwijl van Gend en Loos door zijn president-directeur mr. J. W. Korswagen was vertegenwoordigd. Daarnaast gaf de staatssecretaris voor exportbevordering mr. J. W. Beyen van zijn belangstelling blijk.
Drs. van Doorne stelde vast, dat de rol van het transport in onze samenleving van essentieel belang is. Alle zaken waarvan we gebruik maken of waarmee we ons soms omringen, zijn ooit wel eens vervoerd, hetzij als grondstof, hetzij als halffabrikaat, hetzij als eijidprodukt. „Bekijken We echter het huidige totale transportgebeuren, dan moeten we vaststellen, dat het in feite een lappendeken is van ieder op zich historisch gegroeide systemen en middelen die elkaar vaak overlappen en ook dikwijls niet óp elkaar aansluiten".
Basiselementen
BLS gaat er vanuit dat elke transportactiviteit wordt bepaald door drie basiselementen: • Het transportmiddel, dat is de drager waarmee goederen of mensen worden vervoerd. • De transportkunde. Daarmee wordt aangegeven de kennis'om beschikbare transportmiddelen zelfstandig, of in onderlingen samenhang met elkaar, optimaal te gebruiken. • De communicatie. Die zorgt er voor, dat alle benodigde informatie omtrent tijd, plaats, lading behoefte en dergelijke, op het juiste tijdstip bij de juiste instanties aanwezig is.
Bij alle voorkomende transportproblemen is het tot nu toe gebruikelijk, dat vanuit elk van deze elementen afzonderlijke oplossingen worden aangedragen. Die zijn dan geënt op de inzichten die voor die bepaalde discipline gelden. Omdat ze slechts een bepaald facet van het probleem beschouwen, zijn het daarom dan ook deeloplossingen. Een versipperde aanpak is het gevolg wat een grote inefficiëntie ten gevolge kan hebben. Van een optimale aanpak is geen sprake. De kosten die worden gemaakt leveren zeker niet het volle rendement op. Zo zal een havencongestie niet worden opgelost door alleen maar de afmeeren kadefaciliteiten uit te breiden. Men zal ook moeten denken aan de uitbreiding van de op- en overslagruimte en het aan- en afvoersysteem, om de in hoger tempo aangevoerde en te verschepen goederen ook te kunnen verwerken. Anders verandert de havencongestie in een.verstopping van de kade, waardoor uiteindelijk de haven weer het oude beeld zal vertonen.
Bundeling
,,Omdat de in BLS samenwerkende ondernemingen in de genoemde basiselementen specialist zijn kunnen wij door bundeling van deskundigheid een waarborg geven voor passende oplossingen voor de meest gecompliceerde transportproblemen", aldus de heer Van Doorne. Hij noemde als bijkomende voordelen van het nieuwe samenwerkingsverband dat gezamelijk op de markt kan binnenkomen, waar het als eenling moeilijk, zo niet onmogelijk is te penetreren. Ook kan de afzet van bestaande produkten, die door twee van de deelnemers worden gemaakt zeker bevorderd worden. Tenslotte kunnen, via de nauwe relaties met de distributiemarkt, informaties worden verzameld voor de ontwikkeling van nieuwe produkten.
Ondernemingsgeest
Dr. Dekker van Philips noemde de nieuwe onderneming een staaltje van Nederlandse ondernemingsgeest. Philips heeft grote kennis en ervaring in het aanpakken van grote objecten. Zo werd in Saoedi-Arabië het modernste telefoonnet ter wereld aangelegd, in Mexico-city een verkeersregelsysteem voor 1600 kruispunten. In Nederland waren gecompliceerde grote objecten, het praatpalensysteem en de meetapparatuur voor de luchtvervuiling. Philips kan ook haar grote marketing en service-organisatie inbrengen.
Mr. J. W. Korswagen, van Van Gend en Loos zei, dat zijn onderneming volledig in de conceptie paste. Men heeft een grote kennis in het ontwerpen van specifieke vervoersproblemen opgebouwd, aangepast aan de verlangens van handel en industrie. Behalve vervoerder is van Gend en Loos ook specialist op het gebied van de internationale expeditie, dat wil zeggen het zoeken naar en het realiseren van de beste vervoersmogelijkheden ten behoeve van het nationale en internatinale bedrijfsleven. Deze functie vereist van de expediteur een all-round vakkennis, die niet alleen de ,,middelen" van vervoer kent, maar ook de op het vervoer van invloed zijnde situaties in andere landen.
Staatssecretaris Beyen prees het nieuwe initiatief. Het beslaat een terrein waar Nederland traditioneel goed in is. De functie van ons land als De foto geeft een duidelijk beeld van situaties zoals die in zich ontwikkelende landen veelvuldig te zien zijn.
Tijdens de persconferentie ter gelegenheid van de introduktie van het nieuwe samenwerkingsverband Business Logistics Systems werd een theoretisch voorbeeld gegeven van een probleem waarmee, BLS zou kunnen worden geconfronteerd.
In land A heeft de ontdekking van rijke ijzerertsvoorraden een stroom van goederenbewegingen in het land veroorzaakt. In de eerste plaats moet het gewonnen ijzererts naar de enige grote haven worden getransporteerd. Daar wordt, in een door de Wereldbank gefinancierde fabriek, het ijzererts gepelletiseerd en voor verzending naar overzese afnemers opgeslagen. De totale opslag- en overslagfaciliteiten staan echter nog in de kinderschoenen. De inkomsten uit de export van het ijzererts hebben een grote stroom van importgoederen op gang gebracht. In de te kleine haven stapelden zich de goederen, variërend van cement en betonijzer tot koelkasten en wasmachines, op. De wachttijden op de rede lopen in de maanden.
Daar komt nog bij, dat door de trek van het platteland van kleine boeren riaar de stad groot is. De mensen worden aangetrokken^oor de mogelijkheden van werk en ho„draaischijf van Europa heeft er door de eeuwen heen voor gezorgd dat wij ons intensief met vervoerszaken hebben moeten bezig houden. De staatssecretaris zei dat de nieuwe organisatie inspeelt op de ontwikkelingen in de wereld, waarbij met name voor de dtrde landen nog heel wat vervoersproblemen zullen moeten worden opgelost in verband met de De te kleine haven is overvol, terwijl ook de kaden veel te klein zijn, omdat de oudere bouw dicht aan het water is gerealiseerd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's