„Geruchten rond F-16 motor ongegrond
Woordvoerder Pratt en Whitney:
DEN HAAG — Berichten, vorige week naar buiten gekomen na een bijeenkomst van de Amerikaanse Senaatscommissie voor de strijdkrachten, als zouden er ernstige technische problemen zijn met de motor van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig F-16, zijn onjuist.
Dit heeft een woordvoerder van de fabrikant van deze motor, het bedrijf Pratt en Whitney Aircraft Group, uit Florida, maandag in Den Haag meegedeeld. Nederland heeft tachtig van deze F-16's besteld. Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht had eerder berichten over ernstige technische storingen aan de motor van de F16 „als onjuist" en „misleidend" betiteld.
De woordvoerder van Pratt en Whitney, Gerald Broening, ontkende niet dat er problemen geweest zijn met de motor van de F-15 (de F-IOO-I) maar dat die opgelost werden met een nieuwere versie daarvan (de FlOO-III). Uit hpt versla? van de Senaatscommissie, door Pratt en Whitney maandag ter tafel gebracht, blijkt dat de motor van de F-15 een speciHek probleem heeft gekend: „Stall-stagnation". Hierbij viel, door bijvoorbeeld het inschakelen van de naverbranding soms de motor uit. Dit probleem heeft zich, echter nooit voorgedaan in de F16.
Achterstand
Er zijn nog wel problemen met de F-16 rond het produktieschema: door stakingen bij toeleveraars van onderdelen is er achterstand ontstaan. Verder verdient het uithoudingsvermogen van de motor van de F-16 verbeterd te worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 1979
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's