Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IBietenvervoer moet langrs aparte wegren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IBietenvervoer moet langrs aparte wegren

Tijdens campagne weer doden te betreuren

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

SAS VAN GENT — De minister van Verkeer en waterstaat 'vindt dat het bletenvervoer haar Sas van Oent langrs 'ftparte wegren moet gOMH. H^ :stemt daarmee In met de mernlngr van de g-emeenteraad die van oordeel Is dat de situatie onhoudbaar geworden Is. Het [weg-enstelsel rondom Sas van -Gent is ong-eschikt voor het zware bietentransport, waarby ieder Jatu* weer dodel^ke ongrevallen z^n te betreuren. Een |ong:eval met dodeliUke afloop 'was dit Jaar aanleiding tot het Bchriyven van een brief aan de minister.

Eerdere pogingen om de aandacht op dit probleem te vestigen, hadden tot nu toe bij de bewindsman gefaald. Statistisch gezien kon volgens hem niet gestaafd worden dat het toenemend aantal ongevallen aan het bletenvervoer te wijten was. Volgens de Rijkspolitie is echter 10% van het totaal aantal ongelukken in direct verband te brengen met het bletenvervoer. De trekkers zijn daarbij meestal partij in de 4 maanden, durende bietencampagne. Dit van de rijks- en provinciale wegen gebruik makend langzame verkeer wordt door het snelverkeer veelal te laat opgemerkt. Naast de ongevallen waarbij „slechts" letsel werd opgelopen, moesten er dit jaar al gevallen met dodelijke afloop opgesteld worden. De vrees voor herhaling heeft groepen van de bevolking na het eerste ongeval met dodelijke afloop in actie gebracht.

Wachten is vele keren tiet parool voor _jde „bietenchaiiffeurs". Mentaliteitsverandering bij de chauiTeurs en de zichtbaarheid van de trekkers was daarbij hun voornaamste oogmerk. Met oranje stroken beplakte trekkers was het zichtbare resultaat maar of het de bestuurders aan hot denken had gezet was niet van alle gezichten af'te lezen. *

Werkgroep

Burgemeester dr. W. R. V. Dusarduijn doet er ieder jaar weer alles aan de bietencampagne zo goed mogelijk door te komen. In het besef dat de oorzaak bij de mens gezocht moet worden, probeert hij het gedrag van de bevolking te beïnvloeden. Vooral bij het onderwijs, vindt hij, kan de opvoedende taak benut worden. Reeds in- augustus worden er verkeerslessen gegeven die in het teken van de bietencampagne staan. Ook dechauffeurs en de directies vtm de suikerfabrieken krijgen een vermanende brief van de burgemeester. In een aantal straten wordt een tijdelijk eenrichtingsverkeer ingesteld. Ondanks alle bemoeienissen was er in de eerste week van de campagne al een dode te betreuren. Het college achtte het raadzaam nu het ministerie van Verkeer en waterstaat te alarmeren. Voor dit dodelijk argument bleek men ontvankelijk en het gemeentebestuur kreeg toestemming naar een vervangende route te zoeken. De werkgroep „alternatieve route bletenvervoer" krijgt geen eenvoudige zaak op te lossen, maar zal alles in het werk stellen voor het volgende seizoen een oplossing gereed te hebben.

Trekkers

Volgens de heer M. Murre van de Suikerunie een van de twee Sasse suikerfabrieken is het onbegrijpelijk, dat de overheid niet veel eerder heeft ingegrepen. „Het is een ontwikkeling", zegt hij, die al twintig jaar geleden te voorzien was. Het'is een historisch gegroeid probleem, omdat Sas van Gent langzaam tot een industriestadje is gegroeid. Het graven van het kanaal Terneuzen-Sas van Gent opende voor Sas van Gent perspectieven in de richting van industrialiseren. In de loop van de tijd vestigden zich hier niet alleen de suikermakers, maar ook Zout-Chemie, de stijfsel en meelfahriek en een glasvór-werkend bedrijf zagen wel toekomst in het Sasse". Daarom vindt de heer Murre het onredelijk dat alleen het bletenvervoer da schuld van deze situatie krijgt. „De aanvoerwegen vanuit de richting Breskens zijn alleen voor het beroepsvervoer buiten de bietencampagne al onvoldoende." Murre geeft niettemin toe, dat tijdens de campagne de situatie onhoudbaar wordt. „Dat iedereen dan meteen met de vinger naar het vervoer per trekker wijst, is begrijpelijk maar niet redelijk. Het punt is, en dat weet iedereen, dat de wet nog altijd toestaat dat de landbouwer zelf zijn producten mag verDe trekkers sukkelen met zo'n 30 ton bieten over de rijkswegen. voeren. Het is een gevaar'op de weg maar moeten wij als fabrieken zeggen we willen geen bieten per trekker meer? Het enige wat zij eisen is dat het materieel up to date in orde moet zijn. De boer kan er iets mee verdienen en het is niet onverstandig dat hij zijn inkomen tracht te vergroten, zo best gaat het in de landbouw ook weer niet. Hier past- een verwijt naar de overheid, die in 30 jaar geen kans zag een oplossing te vinden. Vanuit de richting Oost-Zeeuws-Vlaanderen zijn er nooit problemen daar hebben ze met het langzame verkeer van het begin re^ kening gehouden. Het zal wel een paar centen kosten, maar zo moet hot hier ook." Murre ziet het ook als een mentaUteitskwestie, als iedereen zich aan de verkeersregels hield was er niets aan de hand. „Ieder jaar wijzen wij de chauffeurs weer op hun grote verantwoordelijkheid ten opzichte van het overige verkeer. Maar ieder jaar is er weer een soort oorlogje tussen het langzaam en snel bletenvervoer".

Concurrentie

De heer R. Marquinie van de suikerfabriek CSM wijst op de moeilijke omstandigheden waaronder menig bietenchauffeur heeft te werken. „Het is een harde economische wet", zegt hij, „om in zo weinig mogelijk uren zo veel mogelijk werk te verzetten. Juist bij het bietentransport is de verleiding groot om eruit te halen wat er in zit." Marquinie gelooft niet dat het rijgedrag door welk middel dan ook gewijzigd kan worden, het helpt allemaal niets. Dat neemt niet weg dat elk jaar de chauffeurs opnieuw tot voorzichtigheid worden gemaand. „Het hangt ook van de weersomstandigheden af', zegt hij, en voor degenen die van over de Westerschelde komen van Walcheren en Zuid-Beveland is de veerpont een enorme frustratie. Hoewel af te keuren is het te begrijpen dat ze op de smalle wegen toch die langzame trekkers proberen in te halen. Die worden toch als oneerlijke concurrenten gezien.

Tijd is geld, en wat vroeger in 60 uur gebeurde dat moet vandaag in 40 uur geklaard worden. Die 800.000 ton moeten toch in die drie en een halve maand aan de fabriek afgeleverd worden. De verbeterde wegen ten opzichte van vroeger nodigen uit tot sneller rijden. Maar ook worden er steeds grotere, vrachtauto's gefabriceerd, die in de directe omgeving van Sas van Gent soms levensgevaarlijke handelingen uitvoeren. Vooral in Zandstraat en Philippine zijn de laatste maanden van het jaar voor de bewoners soms ondraaglijk. Vooral de ouders van opgroeiende kinderen ervaren het als een bedreiging voor hun kroost.

Oplosslngr?

Drie december komt de werkgroep alternatieve route bletenvervoer voor het eerst bijeen. Er zal een oplossing gezocht moeten, worden, waarbij de gemeente de rijkswaterstaat en het waterschap de Braakmanpolder tot overeenstemming moeten komen. Een goede oplossing zou zijn om de polderwegen voor het langzame vervoer in te richten met voor geladen en ongeladen tractie aparte routes. Ook denkt men aan een parallelweg langs het kanaal noordwaarts de polder in. Het polderbestuur zegt dat hun wegen ongeschikt zijn voor zwaar vervoer. Het geschikt maken kost veel geld maar door wie moet dat betaald worden.

Voor het aanleggen van een parallelweg worden bij het rijk bedenkelijke gezichten gezet als het op betalen aankomt. Hopelijk krijgt de werkgroep de partijen tot elkaar hoeveel het ook moet kosten. Anders blijft het mensenlevens kosten, ieder jaar. dageüfliae leven van de oudste bewoners dan tot nu toe uit geschreven bronnen bekend was. De huizen waren opgetrokken uit gevlochten wanden, verstevigd met klei. In het midden van de huizen was een stookplaats en als vloerbedekking waren gevlochten matten in gebruik. Uit gevonden voedselresten kan geconcludeerd worden dat men in die tijd erg veel vis at en de gevonden textielresten geven inzicht in mode en gebruikte materialen. Doordat in het onderzoeksgebied een smidse werd gevonden kreeg men een goed overzicht van de metalen gereedschappen die in de twaalfde eeuw gebruikt werden. De opgraving leverde ook een dertiende eeuwse klomp op, terwijl ' de oudste klompen die tot nu toe bekend waren op zijn vroegst uit de zestiende eeuw dateerden. Blij was Baart ook met de vondst van een gaaf rond schild, dat waarschijnlijk in gevechten van man tegen man is gebruikt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

IBietenvervoer moet langrs aparte wegren

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1979

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's