Onderwijsbeleid: minder woorden, meer daden
DEN BOSCH — Alleen een redelijk eensgezind, gemotiveerd en gelijkgericht onderwijsveld kan grote vernieuwingsprestaties uitvoeren. Dan moet natuurlijk wel de marsroute duidelijk worden en niet aan het oog onttrokken zijn door de kruitdamp van een polariserende discussie en politiek gekrakeel.
Drs. H. Stegeman heeft dit donderdag in Den Bosch geopperd in zijn jaarrede als voorzitter van de algemene vereniging van schoolleiders bij het voorbereidend wetenschappelijk algemeen voortgezet onderwijs.
Hij meende dat de situatie in dit onderwijs iets van een stroomversnelling heeft gekregen waarbij meer zekerheden zijn verdwenen dan nieuwe wegen gewezen. Hij hield zijn collega's voor, dat onderwijsvemieuwers de plank mis slaan als zij geen oog hebben voor de school als vormingsinstituut. Stegeman concludeerde dat de school nog geen goede aanpak heeft gevonden voor de leerling die het onderwijs wenst te zien als een massaconsumptie-artikel dat zonder moeite is te verwerven.
De taak van de onderwijsgevende is enorm veel zwaarder geworden. De overheid schijnt er weinig begrip voor te hebben, anders dan in woorden. En wat de rectoren en directeuren betreft: zij missen de mogelijkheid om met het ouder worden ook maar iets van hun taak af te stoten. Wat anderen in volledige betrekking wel kunnen. Hij wenste voorts dat er een goed nascholingssysteem komt, waarbij schoolteams in hun geheel „in dok" kunnen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's