Houding christen belangrijker dan de gevolgde methoden
Conferentie: zending onder moslims
AMERSFOORT — „Het zendingswerk moet vanuit de gemeente Komen". Met deze woorden opende ds. A. Schipper zaterdag in de Ichtuskerk te Amersfoort de conferentie, georganiseerd door de Stichting voor verbreiding van het Evangelie onder Moslims in Nederland, met medewerking van de GZB, IZB, Morgenlandzending en de Chr. Geref. Kerken in Nederland.
De morgenvergadering begon met een bijbelstudie door ds. W. van Laar van de GZB over Hand. 10 en 11. In dit Schriftgedeelte, waar Petrus naar de hoofdman Cornelius gaat om het evangelie te verkondigen, valt de muur tussen de joden en de heidenen weg. Vanaf deze gebeurtenis beantwoordt het evangelie volledig aan zijn doel: nl. een boodschap voor joden én heidenen, dus voor de hele wereld.
Groot profeet
Hierna hield de ex-moslim Patrick Soockhdeo, nu moslimzendeling te Londen, een referaat over het thema "„Praktisch werk onder Moslims", De "vertaling werd verzorgd door ds. W. J. Bouw van de IZB. Eerst sprak Patrick Soockhdeo over zijn eigen leven. Hij groeide op in twee religies, van moederszijde moslim en van vaderszijde hindoe. Een aantal jaren geleden ging hij naar Engeland om architectuur te studeren en zo raakte hij los van zijn religies.
Hij kwam in aanraking met het christendom en ging gedurende zes maanden naar de kerk. Hij sprak veel met christenen maar was er niet gelukkig mee. Hij kon Jezus Christus wel accepteren als een groot profeet, maar niet als God. Daarbij dacht hij dat het Christendom een religie was voor Europeanen en niet voor Aziaten. Hij las veel in het Nieuwe Testament en kon niet begrijpen dat de christenen, met wie hij contact had, belangstelling hadden voor hem als persoon, daar de joden en immigranten in het Nieuwe Testament ook geen contact hadden met elkaar.
Na zes maanden ging ik niet meer naar de kerk. De mensen lieten me echter niet met rust en schreven me een briefje ,,We missen je, kom terug naar onze kerk". Ik ging terug en leerde toen Christus zien", aldus Patrick Soockhdeo. Voor Aziaten is belangrijk wat zij zien. Het hart is belangrijker dan het verstand. Door het zien van Christus kon hij Hem aanvaarden.
Hierna ging Soockhdeo in op zijn werk. Bij de benadering van de moslims, zo sprak hij, doen zich diverse problemen voor. Het eerste is een geestelijk probleem. De christenen en moslims begrijpen elkaar niet. De christenen zien de moslims als niet te begrijpen en vinden de benadering moeilijk.
Dan is er een cultureel probleem. Als de moslim van godsdienst verandert, verandert hij van achtergrond. Hij verandert als het ware van Aziaat in Europeaan. Als derde is er een theologisch probleem. Er zijn veel goede dingen in de Islam. Weten we wel zeker dat Christus de enige weg is?
Ook is er een historisch probleem. De christenen en moslims kunnen elkaar niet verdragen, hetgeen tot uiting komt in de vele conflicten en vijandigheden. Ook nu nog zien de christenen de moslims liever naar hun eigen land terugkeren.
De moslim op zijn beurt ziet de kerk als westers omdat het een deel van de westerse maatschappij is. Alles wat de staat is, is de kerk omdat die een deel van de staat is. De mensen houden niet van de moslim en daarom de kerk ook niet. Daarbij komt nog dat in zijn ogen de kerk gefaald heeft, omdat de massa in Europa niet naar de kerk gaat.
In ons werk komen we dus met twee dingen in aanraking: de lijdelijkheid en vijandigheid van de christen ten opzichte van de moslim en agressie van de moslim tegenover de christen als gevolg van onbegrip.
Achtergronden
Ons doel is de moslim tot Christus te brengen. Dit moet men doen met bewogenheid en verspreiding van het evangelie. Deze twee moeten altijd samengaan. Onze houding tegenover de moslim is hierbij van groot belang. Deze is veel belangrijker dan de benadering en de methode. Vanuit ons denken komen de daden. Wij moeten leren de achtergrond van de moslims te verstaan. De bestaande informatie geeft hier vaak een verkeerde indruk van. ,We moeten iemand naar zijn beste i.p.v. naar zijn slechte kanten beoordelen. Als tweede moeten wij hen in onze benadering zien als mensen en niet als moslim. Wij moeten ingaan op hun problemen zoals behuizing, werk en onderwijs. Ook moeten wij hun godsdienstige achtergrond begrijpen, aldus de zending.
Hoe benaderen wij de moslim? In de eerste plaats van persoon tot persoon. De beste persoon om het christelijk geloof door te geven is de gewone kerkganger. Meer dan 95 procent van de moslims kwam tot Christus omdat ze een christelijke vriend hadden. Het is onmogelijk om van een grote afstand met het evangelie bezig te zijn. Je moet midden in hun leven staan en aandacht voor ze hebben.
Lectuur en bezoek
Als tweede benaderen wij ze door middel van lektuur en boeken en bezoek aan huizen. In Londen hebben we een boekhandel en pastorale zorg. Als ze een boek kopen vertellen wij ze van Christus. Er moet een bestaande relatie zijn. Als laatste de benadering door middel van een theologisch gesprek met de moslimleiders. Dit is moeilijk want er is een grote kennis van de islam en het christendom voor nodig.
Wezenlijke elementen in de benadering van de moslim zijn dus: het aanwezig zijn, de bewogenheid en het bezig zijn met de moslim, de dialoog, het gesprek dat leidt tot Christus en de verkondiging van 't evangelie. De manier tot de moslim te komen is door de liefde, tranen en het geven van jezelf. Dit is niet gemakkelijk en heeft toewijding nodig.
Een moslim ziet uit naar de liefde van Christus belichaamd in de mensen. Wij als christenen moeten daarnaar leven. Noodzakelijk hierbij is dat de houding, het hart en het leven goed is. Ons doen en laten moet deel van ons christelijk geloof zijn. Ook het geestelijk leven is hierbij belangrijk. Een moslim verwacht van een christen contact met God. Het gebed in het bijzijn van een moslim heeft veel kracht.
Wij moeten bij onze zending voor ogen houden dat we niet moeten vechten tegen de moslim maar tegen de persoon achter de moslim en dat is de duivel.
Terugval
Als laatste ging Patrick Soockhdeo in op de problemen als een moslim overgegaan is tot het christendom. Vaak voelt hij zich dan in de steek gelaten. Er is geen alternatieve gemeenschap voor hem. Door zijn bekering laat hij zijn achtergrond en zijn familie los en hier krijgt hij niets voor terug. Hierdoor vallen velen weer terug in hun oude leven. Wil men werkelijk goede zending bedrijven dan moet de moslim Zending onder moslims in Nederland kan een omvangrijk werk worden: hun aantal is enorm toegenomen. Hier een aantal moslims in een Haagse moskee; de vroegere joodse synagoge aan de Wagenstraat. geaccepteerd worden in de gemeente met werkelijke liefde en een levend geestelijk leven.
Ds. Willy Höpfoer uit Wiesbaden, die 's middags een lezing hield, is directeur van de Oriëntdienst. Deze organisatie werkt onder moslims in Duitsland. Zijn lezing concentreerde zich op de persoon van Jezus Christus zoals die in de Koran en in de Bijbel naar voren komt. In de Koran wordt Jezus wel het Woord genoemd, ook de Geest en de Messias. Maar wat betekenen die termen?
Jezus in Koran
Hij wordt Woord genoemd omdat Allah hem de boodschap heeft toevertrouwd. In dat opzicht is er geen wezenlijk verschil met bijvoorbeeld' Mozes, die volgens de Islam de Thora van Allah heeft ontvangen. Jezus wordt Geest genoemd omdat Allah de levensgeest in hem geblazen heeft, evenals bij Adam. En het woord Messias betekent volgens een gezaghebbende uitlegger zwerver. Was Jezus niet iemand die geen steen had om zijn hoofd op neer te leggen.
Het blijkt dus dat Jezus ondanks deze titels toch een gewoon mens was. Dat hij de zoon van God zou zijn wordt door de Koran met klem ontkend. De wonderen die Jezus gedaan heeft zijn alleen maar tekenen van de almacht van Allah. Behalve dat Jezus een gewone profeet van Allah was, wordt door de moslims ook ontkend dat hij aan het kruis is gestorven.
Hoe kan Allah Jezus, een gehoorzame profeet, zo'n verschrikkelijke dood laten sterven. Van een verzoeningsleer is in de Islam geen sprake. Ten diepste is de Islam een religie van zelfverlossing.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 26 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 26 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's