Kritiek Steenkamp valt verkeerd
„CDA moet eigen weg kunnen gaan*
DEN HAAG — „Nee, ik sla u niet met Bijbelteksten om de oren. Natuurlijk mag dat niet, maar ik probeer wel op te sporen waartoe de boodschap van de Bijbel ons politiek verplicht". Het is oud-CDA-fractievoorzitter Aantjes die hiermee de gevoelens van vele ARP'ers vertolkt.
jvan ome parlementsredachtie
Hij spreek ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de jongerenorganisatie van de ARP, de Arjos. De discussie over de modernisering van de kernwapens staat centraal, hi een stampvolle zaal laten tal van sprekers doorschemeren dat bepaalde uitlatingen van de voorzitter van de CDA, prof. Steenkamp, hem nu niet bepaald in dank worden afgenomen. Deze had vorige week op een vergadering van het algemeen bestuur van het CDA, zich gestoten £ian het veelvuldige Bijbelgebruik van de tegenstanders van produktie en plaatsing van nieuwe atoomwapens. Christendemocraten mogen elkaar in de kernwapendiscussie niet te veel met de Bijbel om de oren slaan, zo vond hij.
Ondergeschikt
Op de Arjos-jubileum-bijeenkomst, zaterdag jl., wordt deze opmerking door velen betreurd, dan wel verontwaardigd van de hand gewezen. „De Bijbel moet in de discussie rond de kernwapens juist een belangrijke rol spelen", zo meent men. Ook Aantjes mengt zich in de discussie en zijn bijdrage wordt met veel instemming begroet. Hij acht een mogelijke kabinetscrisis die op dit punt zou kunnen ontstaan, van ondergeschikt belang: „Kwesties van aanblijven of verdwijnen van kabinetten zijn daarbij volstrekt onwezenlijk", zo zegt hij. Hij betreurt het dat in de discussie over kernbewapening niet in de eerste plaats aandacht wordt geschonken aan het escalerend effect van nieuwe wapens.
„We praten er soms over alsof het bij deze modernisering gaat om de invoering van dum-dumkogels, en bij het verzet ertegen over gebroken geweertje?", (applaus) Volgens de oudCDA-I ider moet centraal in de discussie staan de verhouding tot het doel en dit middel, tussen de gevolgen en de risico's van de invoering ervan en de gevolgen en de risico's van het achterwege laten daarvan". „Dan gaat het niet om pacifisme, zelfs niet omatoompacifisme, maar om de verhouding tot politieke ethische en militaire techniek bij een dergelijke stap. Maar in plaats dat dit de discussie nu eens beheerst, praten we over de risico's van een kabinetscrisis en over de eenheid van de CDA. Wie dat zegt, onderkent het fundamentele verschil in aard dat er is tussen dit vraagstuk en alle andere politieke vraagstukken", aldus Aantjes. En verder: „De vraag is niet of de afwijzing van deze escalerende stap een kabinetscrisis waard is. Men kan zeker op goede gronden de vraag stellen of het in stand houden van een kabinet het aanvaarden van deze escalerende stap rechtvaardigt".
Trouw
Ook de huidige fractie-voorzitter Lubbers krijgt het woord. Hij roept op tot vertrouwen in de mogelijkheden van de interne discussies. „Het is zinloos politieke druk uitoefenen door te dreigen met uitstappen en scheuring. Er moet een partijgisting kunnen bestaan, maar dat vergt wel trouw", zo houdt hij de jubilerende en altoos rebellerende anti-revolutionaire jongeren voor. Wel meent hij dat het CDA de kritiek, dat christendemocraten te makkelijk compromissen sluiten, ernstig moet nemen. „Compromissen vervreemden politici van elkaar". Een andere oud-^jos-man, de huidige vice-fractievoorzitter van het CDA, Faber, is niet bevreesd voor een alleengang van het CDA op ethische gronden, als het gaat om een vraagstuk als de modernisering van kernwapens omdat de ethiek niet kan worden gereduceerd tot. het ,,haalbare". Arjosvoorzitter Klaas de Vries vindt het uiterst bedenkelijk dat mensen, die aandacht vragen voor evengangelische noties, worden terechtgewezen, omdat christenen in het verleden met de Bijbel in de hand al zoveel onrecht hebben verdedigd, waarmee hij doelt op de uitlatingen van CDA-voorzitter Steenkamp.
Het thema van de jubilerende Arjos is: „Geloof en revolutie", hetgeen een variant is op Groen van Prinsterers vermaarde „Ongeloof en revolutie". Groen toont zich als bekend, in dit boek, tegenstander van het vervangen van de Goddelijke wetten door de menselijke rede, hetgeen volgens hem duidelijk in de Franse revolutie te zien is. De huidige anti-revolutionairen, gaan een grote stap verder en menen dat ten aanzien van revoluties in de Derde Wereld, de houding van christenen grondig moet worden gewijzigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 26 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 26 november 1979
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's