Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

luter adviseert automobilisten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

luter adviseert automobilisten

Proef op rijksweg Rotterdam-Delft

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EINDHOVEN — De dienst verkeerskunde van Rijkswaterstaat heeft samen met het projectenbureau verkeer van Philips Nederland en de afdeling verkeerssystemen van Philips' telecommunicatie industrie een autosnelwegsignaleringssysteem ontwikkeld dat een bijdrage kan leveren in de vergroting van de veiligheid op de weg.

De oostelijke rijbaan van Rijksweg 13 tussen Rotterdam en Delft is gekozen als proeftraject voor dit systeem. Het is de bedoeling binnen twee jaar het traject Den Haag-Rotterdam tot aan de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel en de autosnelwegen rondom het verkeersplein Oudenrijn te voorzien van deze systemen, die op het ogenblik het meest geavanceerde ter wereld zijn, zo blijkt uit de Philips Koerier. vorming. Met die gegevens zal het de automobilist via oplichtende borden en andere optische signalen hierop attenderen en een verlaging van de maximumsnelheid adviseren. De computer bestuurt een systeem dat elke vier seconden via detectors die in het wegdek zijn aangebracht het aanbod van verkeer meet en deze gegevens vergelijkt met een aantal vaste gegevens. Aan de hand van deze vergelijking kan het systeem volledig automatisch via snelheids- en rijstrooksignalering het verkeer tijdig informeren.

Op het proeftraject op Rijksweg 13 zullen ook verwijzingstekens als pijlen naar links of naar rechts de weggebruiker tijdig adviseren van rijstrook te veranderen. Een rood oplichtende „X" sluit een rijstrook af voor het verkeer. Deze vorm van signalering is niet alleen erg nuttig bij het omleiden van het overige verkeer bij een ongeval waarbij een rijstrook tijdelijk niet . kan worden bereden jnaai zal bij weg' werkzaamheden kosten- eii tijdbespar rend werken, aldus Philips.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 november 1979

Reformatorisch Dagblad | 100 Pagina's

luter adviseert automobilisten

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 november 1979

Reformatorisch Dagblad | 100 Pagina's