Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Differentiatie binnen klasseverband

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Differentiatie binnen klasseverband

Mogelijkheden en moeilijkheden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOUDA — Met grote aandacht hebben de aanwezigen het referaat aangehoord dat de heer C. Bregman, conrector van de scholengemeenschap Guido de Brès te Rotterdam zaterdag hield in de aula van de Scholengemeenschap de Driestar te Gouda.

Deze vergadering was belegd door de afdeling Voortgezet Onderwijs van de GOLV en werd door een flink aantal leden bijgewoond. De titel die de referent aan zijn referaat had gegeven luidde: "Mogelijkheden en moeilijkheden rondom de DBK (differentiatie binnen klasseverband)." Het begrip differentiatie houdt in: al die maatregelen die inspelen op de verschillen bij leerlingen.

Die verschillen kunnen velerlei zijn: in geaardheid, in aanleg, in werktempo enz. Begrijpelijk dat ook de maatregelen, die de school in dit verband nemen kan, ook zeer verscheiden zijn. We denken bijvoorbeeld aan de sinds de Mammoetwet geboden mogelijkheid tot het kiezen van een vakkenpakket.

Cognitief

We onderscheiden een tweetal vormen van differentiatie: de externe en
de interne differentiatie, of met andere woorden de gescheiden en de gezamenlijke ontwikkeling. Of nog anders gezegd, enerzijds de werkwijze waarbij aan vrijwel homogene groepen wordt les gegeven op een bepaald niveau veelal sterk cognitief gericht;  dan wel anderzijds aan een heterogene
groep (klas) waarbij de basisstof gezamenlijk wordt aangeboden, waarna deze in groepsverband van 4 a 6 leerlingen wordt uitgewerkt.

Deze laatste vorm is de door de referent nu voorgestelde methode en op de scholengemeenschap Guido de Brès op bescheiden schaal toegepast. Van essentieel belang zijn daarbij de zogenaamde diagnostische toetsen, niet om het cijfer, maar waarbij elke leerling voor zich kan vaststellen wat hij van de basisstof onder de knie heeft en wat nog niet. In aansluiting daaraan ontvangt hij dan herhalingsstof, ofwel verrijkingsstof waarbij de kennis wordt verdiept. Het leerstofgedeelte wordt voor allen afgesloten met een eindtoets, waaraan een cijfer wordt toegekend.

Eerlijk

Van beide systemen noemt de referent zowel diverse voor- als nadelen. Terecht noemde de voorzitter de heer G. Dijkgraaf het referaat dan ook een
eerlijke voorstelling van zaken. Naar aanleiding van het referaat kwam een
groot aantal vragen los, die door een forum onder leiding van de voorzitter
door de heer Bregman en een viertal forumleden, wegens gebrek aan tijd,
slechts ten dele beantwoord konden worden. Het ligt in het voornemen het
gehouden referaat in zijn geheel en ook de gestelde en beantwoorde vragen in het blad D.R.S. op te nemen en dan tevens op de andere vragen in te gaan.

In elk geval hebben de aanwezigen een behoorlijke taak meegekregen. Om binnen de bestaande structuren mogelijke verbeteringen aan te brengen,
waarbij in eerste instantie gedacht moet worden aan een hernieuwde bezinning of de functie van de brugklas. Op vele lagere scholen wordt de differentiatie reeds toegepast, latende scholen voor voortgezet onderwijs hieraan zoveel mogelijk aansluiten. Naast een realistische houding is een flinke dosis idealisme of enthousiasme voor elke onderwijsgevende wel vereist, om de arbeid in diepe afhankelijk van God te verrichten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Differentiatie binnen klasseverband

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's