Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koningin opent Moerdijkbrug

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Koningin opent Moerdijkbrug

Belangrijk knelpunt is opgeheven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOGE EN LAGE ZWALUWE — Opnieuw is «n mijlpaal bereikt in de verbindingen tussen de Randstad en Brabant. Koningin Juliana heeft gisteren de vernieuwde en verbrede Moerdijkbrug geopend. Een belangrijk knelpunt in het noord-zuid verkeer is hiermee opgeheven.

Van onze regioredactie)

Evenals in 1936, toen koningin Wilhelmina de „oude" Moerdijkbruggen in gebruik stelde, bleek gisteren de verbondenheid van het Oranjehuis met deze verbinding. Koningin Juliana, vrouwe van Hooge en Lage Zwaluwe, onthulde een monument samengesteld uit segmenten van de oude verkeersbrug. Om de herinnering aan de oude brug levendig te houden, heeft men ook de bronzen vrouwenfiguur uit 1936, die de verbinding tussen noord-zuid symboliseert, in stand gehouden.

Veel bewogen

Hiermee is een nieuwe fase begonnen in de veel bewogen geschiedenis van de Moerdijkbrug, de vaste oeververbinding, die niet heeft kunnen voorkomen dat nu nog steeds wordt gesproken over ,,boven en beneden de Moerdijk". En veel bewogen is de geschiedenis van deze verbinding. De Moerdijk betekende eeuwenlang een hindernis in het noord-zuid verkeer. Wie in vroeger jaren het Hollandsch Esther Hoevenaar, die gisteren haar achtste verjaardag vierde, bood koningin Juliana bloemen aan. Diep wilde passeren, moest per boot over het water. Dit ging niet altijd zonder gevaar. Zo kwam in 1711 de Friese stadhouder Johan Willem Priso om in de golven tijdens een woeste storm. Deze Oranje-prins was één der voorvaderen van koningin Juliana.

In 1822 werd een geregelde veerdienst aan de Moerdijk geopend door het inleggen van het stoomschip Wilhelmina. Het opkomend railvervoer zorgde er voor dat in 1872 een spoorbrug aan de Moerdijk werd voltooid. Dit betekende tevens het einde van de veerdienst. Pas in 1909 werd opnieuw een veerdienst ingesteld.

De weerslag van de eerste wereldoorlog, die vijf jaar later begon, vindt men terug in de volgende cijfers: 2600 overgezette auto's in 1914 tegen 22 auto's in 1918. Voor de tweede maal werd de veerdienst gestaakt. In 1920 nam de staat het veer over en in 1921 bedroeg het aantal per jaar vervoerde auto's 10.000. 's Nachts voer de pont niet en dat had soms minder aardige gevolgen. Zo weigerden in 1926 Belgische gasten van een internationaal congres van industriëlen in Den Haag aan een feestbanket deel te nemen, omdat ze 's avonds niet meer terug zouden kunnen keren naar het zuiden.

Prestatie

Na de opkomst van de auto's voelde men in de jaren twintig en dertig steeds sterker de behoefte aan een vaste oeververbinding. In 1934 begon men met de bouw van een verkeersbrug naast de spoorbrug. Deze werd in 1936 door koningin Wilhelmina geopend. Met 10 overspanningen van elk 100 meter was het één der grootste bruggen van Europa. Men sprak in die tijd van een „nationale brestatie van den eersten rang".

Het strategische belang van de Moerdijkbruggen bleek overduidelijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gelukte de Duitsers in 1940 de bruggen onbeschadigd door een overval vanuit de luucht in handen te krijgen. Bij hun terugtocht bliezen de Duitsers vier brugdelen op. Na de oorlog herstelde men de brug provisorisch. Pas in 1946 werd de verkeersbrug in haar oude staat teruggebracht en de spoorbrug hersteld.

Flessehals

In de jaren daarna nam ae drukte op de brug enorm toe. Zo passeerden in 1950 per 24 uur gemiddeld 5200 motorvoertuigen de brug. In 1960 waren dit er 12430, in 1970 30.650 en in 1973 al 37.910. De Moerdijkbrug veranderde in een flessehals die het verkeer steeds moeilijker kon verwerken Daarom besloot men in het kader van de verbreding van de A-16 (RotterAan de koningin werd een ingelijste foto van de opening van de eerste Moerdijkbrug door koningin Wilhelmina aangeboden. dam-Dordrecht-Breda) ook een bredere Moerdijkbrug te bouwen. Men koos na veel wikken en pijlers, voor een geheel nieuwe brug op de oude pleilers. Het fundament van de oude brug bleek zo degelijk dat het mogelijk was een bredere brug, die vrijwel even zwaar was als de oude, op de bestaande pijlers te leggen.

Een belangrijk voordeel hierbij was dat de oude brugdelen weer elders konden worden gebruikt. Zo zijn zes De nieuwe Moerdijkbrug, gezien vanaf het noorden. Koningin Juliana opende gisteren de 6-baansverbinding.

Om het verkeer over de Moerdijkbrug zo weinig mogelijk te belemmeren heeft de verwisseling van de brugdelen plaats gehad met tussenpauzes van ongeveer twee maanden. In totaal is de brug maar tien zaterdagen afgesloten voor het verkeer. De fel oranjekleurige route-omleidingen zullen velen nog vers in het geheugen liggen.

Tegelijkertijd met de opening van de ,,verjongde" Moerdijkbrug is gisteren het wegvak tussen Dordrecht en de aansluiting met de A17 (richting Rozendaal) in gebruik genomen. De rijbaan voor het verkeer van Dordrecht naar Moerdijk moet nog worden afgewerkt en is naar verwachting midden 1979 gereed.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Koningin opent Moerdijkbrug

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's