Koningin opent Moerdijkbrug
Belangrijk verkeersknelpunt opgeheven
DEN HAAG — Met de officiële ingebruikstelling door koningin Juliana volgende week woensdag van de nieuwe Moerdijkbrug is een van de belangrijkste kenipunten in het noordzifldverkeer opgeheven. De brug is vernieuwd, omdat zij te smal was en ook het aansluitende weggedeelte Rotterdam-Moerdijk werd verbreed tot tweemaal drie stroken.
De bouw van de nieuwe brug, waarbij gebruik is gemaakt van de bestaande peilers, heeft 130 miljoen gulden gekost. In de laatste twee en een half jaar zijn tien delen van de oude vakwerkbrug met tussenpozen van zo'n twee maanden vervangen door meer dan tweemaal zo brede brugdelen(43m).
De verwisseling van de tien brugdelen bij de Moerdijk heeft plaatsgehad op tien zaterdagen in 1976 en 1977. Dfe laatste nieuwe overspanning werd ingevaren op 26 november 1977. Daarna moest het rijdek nog verder worden afgewerkt en er moesten geleiderails en lichtmasten worden geplaatst.
Aan de noord- en aan de zuidkant van de brug zijn nieuwe landhoofden gemaakt en zijn de opritten verbreed. Ook aan de aansluitende wegen is tijdens de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug veel werk verricht.
Verkeersgroei
De nieuwe Moerdijkbrug zal de verkeersgroei tot in de tachtiger jaren veilig kunnen verwerken, aldus het ministerie vari Verkeer en waterstaat. In 1980 verwacht men een verkeersdrukte van rond 50.000 motorvoertuigen per dag. De brug heeft twee gescheiden rijbanen met elk drie rijstroken van 3,50 m en een vluchtstrook. Daarnaast ligt aan weerszijden een rijstrook voor langzaam verkeer.
De doorvaarthoogte voor de scheepvaart op het Hoilandsch diep is onder de middelste twee overspanningen 65 cm hoger geworden. De onderkant van de brug ligt nu op n.a.p. plus 10,92 m.
Met zes van de oude brugdelen is de brug over de Bergsche Maas bij Keizersveer vernieuwd, vier dienden voor vervanging van de hefbrug over de Oude maas bij Spijkenisse.
Ook het wegvak tussen Dordrecht en de aansluiting met de A-17 (richting Roosendaal) wordt volgende week woensdag opengesteld. De rijbaan voor het verkeer van Dordrecht naar Moerdijk moet nog worden afgewerkt en is midden '79 klaar.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 oktober 1978
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 oktober 1978
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's