Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe de Hervormde kerk haar theologisch kapitaal Investeert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe de Hervormde kerk haar theologisch kapitaal Investeert

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Berkhofs „bestseller" „Christelijk geloof', waarin tijdsdenken en openbaringsdenken ineenvallen, las ik het volgende: „Sommige kerken trachten de verdeeldheid tegen te gaan door ruimte te maken voor zoveel mogelijk charismata (gaven van de H. Geest), die dan naast elkaar komen te leven in een ongestructureerde kerk. Om deze anarchie tegen te gaan..." Eén woordje greep me aan: „anarchie". Is dat het, waarom we ons zo machteloos gevoelen in de N.H. kerk? Anarchie, wanorde of ordeloosheid. Is het die ordeloosheid welke zo verlammend doorwerkt In datgene wat via de synodetafel het grondvlak bereikt?

IKON

De zware kritiek, die de IKON-programma's in de kerk oproepen, werd door bestuurslid, tevens synodesecretaris dr. A. H. van den Heuvel van de tafel geveegd. Hij liet weten, dat de fundamentele keus voor een kerkelijke omroep was gemaakt. Ze presenteert echter niet de kerk in de samenleving, maar probeert kerk in de ether te zijn.

Wat in de eigen kerk niet aan zijn trekken komt, wordt hier uitgezonden. Zo is er plaats voor oecumene, solidariteit met verdrukten, nieuwe vormen van geloofsbeleven. We moeten niet de kerkelijke verdeeldheid etaleren, maar onszelf uitdagen zonder zelfbevestiging, zo stelt hij.

Deelgemeenten
- Gemeenteopbouw werd het kind van de tekening. Bewogen en emotioneel herinnerde prof. dr. A. J. Bronkhorst ter synode zich de dagen van de richtingsstrijd. „De oorlog was nodig om ons naar elkaar toe te slaan, nadat de akkers waren geploegd door Kerkherstel. Wat we nu meemaken is een begrafenis van Gemeenteopbouw". De buitengewone wijkgemeente in wording (mogelijk in een kerkelijke gemeente, waar een deel van de gemeente behoefte heeft aan een andere modaliteit van prediking en catechese) ontving de nieuwe naam van „deelgemeente". De verdeeldheid ontving zo nadruk. Wel bleef een en ander geregeld in de overgangsbepalingen van de kerkorde om van de nood geen deugd te maken.

2% Ontw. samenwerking

Vanaf april 1971 werd op basis van vrijwilligheid de gemeenten gevraagd 2% van het totale financiële budget te reserveren voor ontwikkelingssamenwerking. Dit werd een derde tak van kerkelijke arbeid overzee, naast zending en werelddiakonaat. Velen deden niet mee, omdat ze hierin een taak van de overheid zagen. Met instemming van dr. Van den Heuvel werd geprobeerd de vrijwiUige bijdrage te vervangen door een verplichte via de heffing van de Generale Kas, waaraan elk belijdend lid moet bijdragen. Dit werd ter synode afgestemd.

Varia

Aan de orde werd gesteld de „Nieuwe Levensstijl" in een anders omgaan met  geld, goederen, aarde, mensen en tijd. Dat moet, volgens dr. v.d. Heuvel, de rechterflank wel raken. We zitten dan bovendien in het hart van het CDA en de PvdA.

Drie onderwerpen werden uit de veelheid van het Nairobi-materiaal gekozen, namelijk de totale aanpak van zending en evangelisatie, de kerkelijke eenheid en de strategie van de mensenrechten. De Vredeskrant werd vanuit een neer linkse hoek de kerk ingestuurd.

Een groep van 61 hulppredikers, die op 31 december 1977 in dienst zijn, ontvangen per 1 januari 1978 de sacramentsbevoegdheid, zo werd in eerste lezing aanvaard. Zij krijgen de naam predikant-vicaris.

Onderstreept worde het belang van de OZB-brochure over „Het eigen karakter en de plaats van de GZB binnen het geheel van de NH Kerk", Vreugde was er vanwege het 25-jarig bestaan van de Vrouwenbond op Ger. Grondslag.

Zuid-Afrika

Het standpunt van de synode, met name toegelicht onder leiding van dr. Van den Heuvel, leverde een weigering van visa, zodat geen delegatie vanuit het moderamen naar Zuid-Afrika ging. Vandaar dat een reis van eeei delegatie van het hoofdbestuur van de Geref. Bond veel reakties heeft opgeleverd.. Een omstreden reis.

Ir. J. van der Graaf sprak na de reis, de hoop — temidden van alle ernst — uit voor een voortzetting; van de dialoog. Vele blanke en zwarte leiders zoeken de weg van verzoening, zonder te vervallen in harde radicaliteit. Tegelijkertijd voerde dr. Van den Heuvel een krachtig pleidooi voor een kontakt tussen synode en ANC („African National Congres"). Dit is een bevrijdingsbeweging, die gebruik maakt van geweld, grotendeels gefinancierd uit Oosteuropese bronnen. In februari 1978 wordt het Zuid-Afrika debat voortgezet.

Dr. A. H. v.d. Heuvel

Zelf heeft dr. Van den Heuvel gezegd verontrust te zijn, dat hij teveel met de Ned. Herv. Kerk wordt vereenzelvigd. Op de beslissende punten van het Hervormd kerkelijk handelen valt keer op keer zijn naam en terecht. Zijn invloed is ongekend groot, tot in het moderamen toe. We menen, dat hij dat doet met een eerlijke inzet van zijn hele persoon en levensovertuiging. Daarmee bepaalt hij het gezicht van de Ned. Herv. Kerk.

Dit is niet eenzijdig. Het is de waarbeid. Dat heeft de Herv. Kerk meer en meer in politiek en maatschappelijk vaarwater gebracht. Voor dr. Van den Heuvel is dit een compliment. Voor onze kerk een verzwakken van het inwendig getuigenis.

Het is heel wat om één man zo aan het roer van het kerkschip te duiden. Toch moeten we in de liefde de dingen wel zeggen. Is deze koers tot heil van onze Ned. Herv. kerk? Is deze koers naar Schrift en Belijdenis? Voor een mis-verstaander: „Het is geen rancune, die me dat zó doet zeggen. Het gaat om uitspreken, wat velen denken en waar velen mee zitten". Moet dit zo doorgaan?

„Geestelijk ontwaken"

Op de jaarvergadering van de Ger. Bond werd over een „Geestelijk ontwaken" gesproken. Achtereenvolgens: persoonlijk, gemeentelijk en tenslotte in confrontatie met hedendaagse stromingen en conflicten. Hier werd theologisch kapitaal wezenlijk geïnvesteerd. Bij velen op het grondvlak leeft een hunkering naar een hernieuwd getuigenis, een revival.

Tien jaar na de „Open brief' zoeken velen een houvast in een onzekere wereld, orde in een ordeloze kerk. In een kerk, die ons lief is als de kerk van de vaderen. We hebben in die kerk te staan, in weerwil van veel onzuiverheid in leer en leven, zolang zij ons niet verhindert om naar de eigen beUjdenis getrouw te zijn en ons niet dwingt, om mensen meer te gehoorzamen don Gode. Tot een geestelijk ontwaken is de Ned. Herv. Kerk geroepen naar het vaste en zekere Woord van de Levende God. Het kan niet anders of we gaan dan het theologisch kapitaal anders investeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1977

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's

Hoe de Hervormde kerk haar theologisch kapitaal Investeert

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1977

Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's