Hoe de Hervormde kerk haar theologische kapitaal investeert
In Berkhofs „bestseller" „Christelijk geloof', waarin tijdsdenken en openbaringrsdenken Ineenvallen, las ik het volgende: „Sommige kerken trachten de verdeeldheid tegen te graan door ruimte te maken voor zoveel mogelijk charismata (gaven van de H. Geest), die dan naast elkaar komen te leven in een ongestructiureerde kerk. Om deze anarchie tegren te graan..." Eén woordje greep me aan: „anarchie". Is dat het, waarom we ons zo machteloos gevoelen in de N.H. kerk? Anarchie, wanorde of ordeloosheid. Is het die ordeloosheid weUce zo verlammend doorwerkt In datgene wat via de synodetafel het grondvlak bereikt?
IKON
De zware kritiek, die de IKON-programma's in de kerk oproepen, werd door bestuurslid, tevens synodesecretaris dr. A. H. van den Heuvel van de tafel geveegd. Hij liet weten, dat de fundamentele keus voor een kerkelijke omroep was gemaakt. Ze presenteert echter niet de kerk in de samenleving, maar probeert kerk in de ether te zijn. Wat in de eigen kerk niet aan zijn trekken komt, wordt hier uitgezonden. Zo is er plaats voor oectmiene, solidariteit met verdrukten, nieuwe vormen van geloofsbeleven. We moeten niet de kerkelijke verdeeldheid etaleren, maar onszelf uitdagen zonder zelfbevestiging, zo stelt Wj
Deelgemeenten
- Gemeenteopbouw werd het kind van de tekening. Bewogen en emotioneel herinnerde prof. dr. A. J. Bronkhorst ter synode zich de dagen van de richtingsstrijd. „De oorlog was nodig om ons naar elkaar toe te slaan, nadat de akkers waren geploegd door Kerkherstel. Wat we nu meemaken is een begrafenis van Gemeenteopbouw". De buitengewone wijkgemeente in wording (mogelijk in een kerkelijke gemeente, waar een deel van de gemeente behoefte heeft aan een andere modaliteit van prediking en catechese) ontving de nieuwe naam van „deelgemeente". De verdeeldheid ontving zo nadruk. Wel bleef een en ander geregeld in de overgangsbepalingen van de kerkorde om van de nood geen deugd te maken.
23% Ontw. samenwerking
Vanaf april 1971 werd op basis van vrijwilligheid de gemeenten gevraagd 2% van het totale financiële budget te reserveren voor ontwikkelingssamenwerking. Dit werd een derde tak van kerkelijke arbeid overzee, naast zending en werelddiakonaat. Velen deden niet mee, omdat ze hierin een taak van de overheid zagen. Met instemming van dr. Van den Heuvel werd geprobeerd de vrijwiUige bijdrage te vervangen door een verplichte via de heffing van de Generale Kas, waaraan elk belijdend lid moet bijdragen. Dit werd ter synode afgestemd.
Varia
Aan de orde werd gesteld de „Nieuwe Levensstijl" in een anders omgaan met geld, goederen, aarde, mensen en tijd. Dat moet, volgens dr. v.d. Heuvel, de rechterflank wel raken. We zitten dan bovendien in het hart van het CDA en de PvdA. Drie onderwerpen werden uit de veelheid van het Nairobi-materiaal gekozen, namelijk de totale aanpak van zending en evangelisatie, de kerkelijke eenheid en de strategie van de mensenrechten. De Vredeskrant werd vanuit een neer linkse hoek de kerk ingestuurd. Een groep van 61 hulppn »dikers, die op 31 december 1977 in ^lienst zijn, ontvangen per 1 januari 197^ de sacramentsbevoegdheid, zo werd iax eerste lezing aanvaard. Zij krijgen dm naam predikant- vicaris. Onderstreept worde het fa «lang van de OZB-brochure over „Het ei|;en karakter en de plaats van de 6ZB binnen het geheel van de NJI. Kerk", Vrviugde was er vanwege het 25-jarig besKiaan van de Vrouwenbond op Ger. Grondslag.
Zuid-Afrika
Het stondpimt van dei synode, met name toegelicht onder li siding van dr. Van den Heuvel, leverde een weigering van visa, zodat geen delegiiatie vanuit het moderamen naar Zuid-Afi^ika ging. Vandaar dat een reis van eeei delegatie van het hoofdbestuur van de O eref. Bond veel reakties heeft opgeleverd.. Een omstreden reis. Ir. J. van der Graaf s.prak, na de reis, de hoop — temidden vena alle ernst — uit voor een voortzetting; van de dialoog. Vele blanke en zwarte l*!iders zoeken de weg van verzoening, zo tider te vervallen in harde radicaliteit. T(i gelijkertijd voerde dr. Van den Heu<7el een krachtig pleidooi voor een kontikt tussen synode en ANC („African National Congres"). Dit is een bevrijdingc S}eweging, die gebruik maakt van geweld, grotendeels gefinancierd uit Oosteuir«>pese bronnen. In februari 1978 wordt liot Zuid-Afrika debat voortgezet
Dr. A.H. v.d. Heuvel
Zelf heeft dr. Van den Heuvel gezegd verontrust te zijn, dia t hij teveel met de Ned. Herv. Kerk vroT'i It vereenzelvigd. Op de beslissende puntex i van het Hervormd kerkelijk handelen va Jt keer op keer zijn naam en terecht. ZiJjjn invloed is ongekend groot, tot in het moderamen toe. We menen, dat hij d at doet met een eerlijke inzet van ziju hele persoon en levensovertuiging. D a armee bepaalt Uj het gezicht van de Ned. Herv. Kerk. Dit is niet eenzijdig. Het is de waarbeid. Dat heeft de Herv. Kerk meer en meer in politiek en maatschappelijk vaarwater gebracht. Voor dr. Van den Heuvel is dit een compliment. Voor onze kerk een verzwakken van het inwendig getuigenis. Het is heel wat om één man zo oon het roer van het kerkschip te duiden. Toch moeten we in de liefde de dingen wel zeggen. Is deze koers tot heil van onze Ned. Herv. kerk? Is deze koers naar Schrift en Belijdenis? Voor een mis-verstaander: „Het is geen rancune, die me dat zó doet zeggen. Het gaat om uitspreken, wat velen denken en waar velen mee zitten". Moet dit zo doorgaan?
„Geestelijk ontwaken"
Op de jaarvergadering van de Ger. Bond werd over een „GeesteUjk ontwaken" gesproken. Achtereenvolgens: persoonlijk, gemeentelijk en tenslotte in confrontatie met hedendaagse stromingen en conflicten. Hier werd theologisch kapitaal wezenlijk geïnvesteerd. Bij velen'op het grondvlak leeft een hunkering naar een hernieuwd getuigenis, een revival. Tien jaar na de „Open brief' zoeken velen een houvast in een onzekere wereld, orde in een ordeloze kerk. In een kerk, die ons lief is als de kerk van de vaderen. We hebben in die kerk te staan, in weerwil van veel onzuiverheid in leer en leven, zolang zij ons niet verhindert om naar de eigen beUjdenis getrouw te zijn en ons niet dwingt, om mensen meer te gehoorzamen don Gode. Tot een geestelijk ontwaken is de Ned. Herv. Kerk geroepen naar het vaste en zekere Woord van de Levende God. Het kan niet anders of we gaan dan het theologisch kapitaal anders investeren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1977
Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1977
Reformatorisch Dagblad | 48 Pagina's